Horeca heeft last van matige zomer

VOORBURG - Hotels, restaurants, cafés en cafetaria's in Nederland hebben geleden onder de regenachtige zomer van dit jaar. Dat meldt het Centraal Bureau voor Statistiek donderdag.

De branche heeft in het derde kwartaal 2,7 procent meer omzet gerealiseerd dan in dezelfde periode vorig jaar. Dat is aanzienlijk minder dan in voorgaande kwartalen. In het tweede kwartaal kende de sector nog een stijging van bijna 7 procent.

Voor het eerst in negen kwartalen werd er in de horeca minder verkocht ten opzichte van jaar eerder. De prijzen stegen met 3,2 procent. Vorig kwartaal lag dat op 3 procent.

Omzetverlies

De tegenvallende zomer werd vooral gevoeld door café's en cafetaria's. Café's leden een omzetverlies van 0,2 procent en cafetaria's kenden een groei van slechts 0,3 procent.

In beide gevallen nam de verkoop gemeten in aantallen met respectievelijk 3,8 en 3,5 procent af en werden de producten bijna 4 procent duurder.

Hotels

Daarintegen boekten hotels een omzetstijging van 5 procent ten opzichte van 2006. Restaurants zagen hun omzet stijgen met 4,5 procent.

Omzetstijging

Koninlijk Horeca Nederland zegt niet teleurgesteld te zijn over de cijfers, omdat er evengoed een omzetstijging is geboekt.

Behalve de matige zomer wijst de brancheorganisatie op een dalend consumentenvertrouwen als mogelijke oorzaak van de laag uitgevallen omzetstijging. "Wanneer consumenten de hand op de knip houden, is de horeca de eerste die het merkt", benadrukt een woordvoerder.

Tip de redactie