'Zittend management zelden succesvol bij fusie'

ZEIST - Bedrijven die fuseren of worden overgenomen doen er goed aan het management te vervangen. Dat maakt de kans dat de fusie of de overname een succes wordt drie keer zo groot.

Dit blijkt uit een dinsdag gepubliceerd onderzoek van adviesbureau Hay Group en de universiteit Sorbonne in Parijs onder vijfhonderd leidinggevenden en werknemers in Europa.

"Fusies en overnames vragen vaak om een ander soort leiders. Wanneer leiders tijdens een fusie hun eigen geloof in het succes uitdragen, vergroot dat de motivatie", aldus adviseur Jurgen van den Brink van Hay Group.

Draagvlak

Een meerderheid (70 procent) van de topmanagers vindt het lastig een goed beeld te krijgen van de cultuur van het over te nemen bedrijf. "Daardoor is men niet effectief in het bouwen van draagvlak", aldus Van den Brink.

De studie is een vervolg op een onderzoek van het adviesbureau en Sorbonne dat in maart werd gepubliceerd. Daaruit bleek dat slechts een op de tien fusies en overnames succesvol is.

Tip de redactie