'Rem op keurmerken en logo's voeding'

DEN HAAG - Er moet een einde komen aan de wildgroei van keurmerken en logo's op het gebied van voeding. Daarvoor pleit het Consumentenplatform, een adviesclub van het ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit.

Het platform wil dat de overheid toezicht houdt op organisaties die keurmerken en logo's afgeven en dat er duidelijkheid is over de eisen waaraan zij moeten voldoen.

Daardoor kan de keuze voor de consument eenvoudig blijven en neemt ook de betrouwbaarheid van de etiketten toe.

Onderzoek

Het advies is mede gebaseerd op een representatief onderzoek van het bureau Schuttelaar & Partners waaraan 506 Nederlanders hebben meegewerkt.

Uit het onderzoek blijkt dat 17 procent van de respondenten het etiket nooit leest. De rest wil vooral informatie over houdbaarheid, prijs, ingrediënten en voedingswaarde.

Etiketten

De helft van de Nederlanders vindt dat de etiketten onvoldoende informatie geven. Onderzoek moet volgens het Consumentenplatform uitwijzen welke informatie moet worden toegevoegd aan de etiketten en welke overbodig is. Info over allergenen (bijvoorbeeld: 'bevat koemelk' of 'kan sporen van gluten bevatten') moet in ieder geval gehandhaafd blijven.

Informatie

Ook pleit het platform voor een duidelijk onderscheid tussen wettelijk verplichte informatie (zoals ingrediënten en houdbaarheid) en commerciële uitingen als 'vers' of 'puur', bijvoorbeeld via herkenbare achtergrondkleuren.

In EU-verband praat men al langer over nieuwe normen voor etikettering. Eind dit jaar komt de Europese Commissie waarschijnlijk met een voorstel.

Tip de redactie