Brussel wil meer vracht in trein en boot

BRUSSEL - Vracht moet vaker per trein of per boot. De Europese Commissie heeft daar donderdag een actieplan voor gelanceerd.

Brussel bepleit een speciaal netwerk van vrachttreinen. Voor schepen moeten een soort 'snelwegen op zee' ontstaan. "De maatregelen moeten spoor, zeevaart en binnenvaart aantrekkelijker en concurrerender maken", zei EU-commissaris Jacques Barrot (Verkeer).

Files

Brussel stelt dat het vrachtvervoer erg belangrijk is voor de Europese economie en burgers. Het transport groeit tussen 2000 en 2020 met circa 50 procent. De groei leidt tot enorme files en CO2-uitstoot, als er geen alternatieven komen.

Het actieplan omvat dertig voorstellen. Die variëren van minder administratieve rompslomp tot meer IT-techniek om goederen onderweg te volgen. Bovenaan de lijst staat echter de scheepvaart.

Procedures

"Vervoer over water blijft het milieuvriendelijkst en meest energie-efficiënt als het gaat om uitstoot van broeikasgassen", stelt de Europese Commissie. "Het simpeler maken van administratieve procedures voor vervoer over water in de EU is essentieel om deze transportmethode attractiever te maken."

Voor treinen denkt Brussel aan een vrachtnetwerk. Dat kan vervoerders kortere reistijden bieden, een betrouwbaarder dienstregeling en meer capaciteit dan de huidige vrachttreinen.

Wegvervoer

Brancheorganisatie Transport en Logistiek Nederland (TLN) reageert kritisch. "In deze voorstellen helt de Europese Commissie wel erg over naar spoor en binnenvaart, terwijl er ook in het wegvervoer nog veel valt te verbeteren. Denk aan de EU-invoering van grotere en zwaardere vrachtwagens (ecocombi's) en harmonisatie van weekendrijverboden."

Europarlementslid Corien Wortmann (CDA) juicht het actieplan toe: "Het goederenvervoer verdubbelt tot 2020. We zouden vastlopen in Europa, als we het water en spoor niet beter benutten. Dat doen we nog te weinig".

Douane

Wortmann vindt het heel goed dat de Commissie ook wil werken aan een 'groene golf voor vrachttreinen': nu moeten de lange treinen te vaak stoppen en optrekken", zegt ze. "Hoog tijd ook dat kustvaart niet bij elke haven in een ander EU-land langs de douane moet."

Wortmann is blij dat het actieplan procedures wil versimpelen in plaats van nieuwe wetten aankondigt. "Een vrachtbrief voor zowel truck, trein als boot is een goede ontwikkeling".

Tip de redactie