ProRail en NS in onderhandeling over Eindhoven CS

UTRECHT - ProRail komt terug op zijn plannen om de treinenloop op Eindhoven CS voor onderhoudswerk vanaf januari op dinsdag in te perken. De spoorbeheerder heeft de Nederlandse Spoorwegen een voorstel gedaan.

Geen enkele trein van en naar het station zou nog moeten komen te vervallen. Voor slechts zeven treinen zou een overstap nodig kunnen zijn, liet het bedrijf vrijdag weten.

Wijzigingen

In de eerste plannen zouden tussen de avond- en ochtendspits 33 van de 240 treinen vervallen. De NS hield vast aan de aangevraagde aankomst- en vertrektijden. Na overleg met NS zijn in de door ProRail voorgestelde tijden wijzigingen aangebracht.

Ook heeft ProRail het onderhoudsrooster aangepast voor het emplacement Eindhoven.

Oplossing

Een NS-woordvoerder zei dat er onderhandelingen gaande zijn over een oplossing, "maar we zijn er nog niet uit. Dit is zeker nog niet ideaal voor de reiziger".

Het spoorbedrijf kondigde eerder deze week aan bezwaar te maken tegen de plannen van ProRail. Daarvoor heeft de NS naar eigen zeggen tot dinsdag de tijd.

Eurlings

In de Tweede Kamer riepen de ChristenUnie en de SP verkeersminister Camiel Eurlings op ProRail terug te fluiten. De Kamer overlegt woensdag met de minister over de zogenoemde capaciteitsplannen.

Volgens ProRail is ten onrechte de indruk gewekt dat Eindhoven CS volledig op slot zou gaan. Het ging om 33 treinen in de daluren die zouden uitvallen.

De andere, iets meer dan tweehonderd treinen kunnen gewoon door blijven rijden, aldus een woordvoerster.

Moeite

De NS hebben ook moeite met voorstellen van ProRail voor trajecten zoals Leiden-Woerden en Hoorn-Enkhuizen.

Daar hebben we liever dat het onderhoud in het weekeinde gebeurt, in plaats van 's nachts, stelde de woordvoerder.

Uitval

Volgens ProRail vallen van de door de NS aangevraagde 34.000 treinen per week slechts tien treinen wekelijks uit en dertig treinen eens per twee weken.

De uitval van dertig treinen vindt plaats op enkele enkelsporige trajecten waar in één nacht per twee weken het onderhoud wordt gedaan.

Ook voor Syntus, Arriva, Connexxion, Veolia, waarvoor ProRail werkt, valt het mee met het aantal niet gehonoreerde aanvragen voor enkelsporige trajecten. Volgens ProRail is van de in totaal door alle vervoerders aangevraagde capaciteit 99,8 procent gehonoreerd.

Tip de redactie