Ophef over dinsdagse sluiting Eindhoven CS

DEN HAAG - De ChristenUnie in de Tweede Kamer roept verkeersminister Camiel Eurlings op het matje. Alles draait om de plannen van ProRail om het station van Eindhoven, een van de drukste stations van het land, voor onderhoudswerk aan het spoor elke dinsdag uren te sluiten.

Het uitvallen van met name de intercity's, een heel jaar lang, leidt volgens CU-Kamerlid Ernst Cramer tot te grote vertragingen voor veel trein- en busreizigers over grote afstanden.

Eurlings moet een andere oplossing zoeken met ProRail, zoals het werk concentreren in een kortere periode of 's nachts laten uitvoeren.

Knooppunten

Cramer is niet te spreken over de plannen. "Als je per jaar 5 procent reizigersgroei op het spoor wilt halen, moet je niet één van de grotere knooppunten van Nederland een heel jaar lang elke dinsdag bijna op slot doen."

Hij ziet het ook niet zo zitten, omdat tegelijk gewerkt wordt aan de de A2, de ringweg rond de Lichtstad, die in de spits voortdurend vaststaat. Het spoor is daarvoor juist een goed alternatief, merkt Cramer fijntjes op.

SP

Ook SP-collega Emile Roemer wil dat Eurlings ingrijpt. Het argument van ProRail dat het duur is om 's nachts onderhoud te plegen, gaat voor hem niet op. "Het belang van de reiziger moet voorop staan." ProRail heeft anderzijds gelijk dat door de reizigersgroei capaciteitsproblemen ontstaan. "Er is nauwelijk spoor bijgekomen. Eurlings moet op korte termijn oplossingen aanbieden. "Ik wil niet wachten op zijn toekomstplan van 19 november dat voor de middellange termijn is."

Capaciteit

De Kamer overlegt volgende week (woensdag) met de bewindsman over de gevolgen van het tekort aan capaciteit op het spoor door de plannen van ProRail in 2008.

De Nederlandse Spoorwegen en vervoerder Connexxion beklaagden zich al eerder erover, vanwege het schrappen van zes van de dagelijkse 159 ritten op de Valleilijn.

ProRail wijst erop dat er tussen 09.00 en 12.00 uur en tussen 13.00 en 14.00 uur minder treinen kunnen rijden en Eindhoven CS dus niet op slot gaat. Het gaat om 33 treinen minder dan de 144 treinen die anders in dat tijdsbestek rijden. Wellicht wordt de uitval nog minder door lichte verschuivingen in aankomst- en vertrektijden, aldus een woordvoerster.

Tip de redactie