'Detailhandel laat miljarden liggen'

AMSTERDAM - De detailhandel loopt miljarden aan omzet mis doordat zij "nee" moet verkopen aan klanten die wel van plan waren iets te kopen toen zij de winkel binnenstapten. Dit blijkt uit onderzoek van Boer & Croon naar winkelketens in vijf branches: doe-het-zelf, boeken, elektronica , mode en sport.

De winkels zouden 6 miljard meer kunnen omzetten als zij in alle gevallen de klant naar tevredenheid kunnen helpen. Zij lopen nu bijna een derde van de potentiële omzet mis.

Voor het onderzoek werd zowel met consumenten als het management van de winkelketens gesproken. Daaruit bleek dat in ruim een derde van de gevallen dat "nee" moet worden verkocht het artikel waar de consument om vraagt, niet in het assortiment zit.

Uitverkocht

"Uitverkocht" komt met 24 procent op de tweede plaats. "Kon het niet vinden" (10 procent) of "niet/slecht geholpen" (6 procent) scoren ook hoog.

Door een centraal gestuurd voorraadbeleid en betere service valt veel te winnen, stellen de onderzoekers.

Tip de redactie