OV-fiets en ProRail weer op ramkoers

UTRECHT - De toekomst van de OV-fiets is opnieuw onzeker. De stichting OV-fiets moet uiterlijk woensdag instemmen met een overgang van de exploitatie naar de Nederlandse Spoorwegen, anders spant ProRail een kort geding aan.

Het bestuur van de stichting weigert in te stemmen met een convenant dat is opgesteld door OV-ambassadeur Jeltje van Nieuwenhoven.

Zij kwam in actie op verzoek van staatssecretaris Tineke Huizinga van Verkeer en onderhandelde met alle betrokken partijen. Dat waren naast ProRail, de stichting OV-fiets en de Nederlandse Spoorwegen ook het ministerie van Verkeer en de Fietsersbond.

Overname

Het ministerie en ProRail zijn al langer voorstander van een overname van OV-fiets door NS. De stichting wil de huurfiets liever zelfstandig of met een andere partner blijven exploiteren.

Het afgelopen jaar leidde dat al eerder tot conflicten, maar de bemiddeling door Van Nieuwenhoven leek zijn vruchten af te werpen. Nu blijkt dat toch niet het geval.

"Door prutswerk van ProRail rijden er in Nederland af en toe geen treinen, maar binnenkort misschien ook geen OV-fietsen", stelt het bestuur van de stichting OV-fiets.

Spoorreus

De stichting maakt bezwaar tegen een overname door NS. "Deze spoorreus staat niet bepaald bekend als flexibel, innovatief, open en slagvaardig", meent het bestuur van de stichting.

"Voor een maatschappelijk product als de OV-fiets draait het vooral om tevreden klanten, scherpe tarieven en meer huurlocaties. We willen natuurlijk niet dat de OV-fiets bij de NS in hetzelfde putje verdwijnt als de eens zo succesvolle Treintaxi."

Stallingspersoneel

NS zou OV-fiets in de afgelopen jaren vooral hebben tegengewerkt. "Bijvoorbeeld door stallingspersoneel weg te bezuinigen, waardoor klanten van OV-fiets voor een (automatische) dichte deur staan", aldus de stichting. "Bovendien heeft NS tot nu toe geen cent in OV-fiets gestoken.

Dit in tegenstelling tot andere vervoerders en regionale overheden zoals Amsterdam, Haaglanden, SenterNovem, Stichting DOEN en Veolia. Zij investeren enkele miljoenen euro's in infrastructuur voor OV-fiets, zodat mensen op meer plekken snel en gemakkelijk een fiets kunnen huren. NS heeft tot nu toe achterover geleund."

Spoorbeheerder

De stichting omschrijft ProRail als een "onbetrouwbare partner". De spoorbeheerder is eigenaar van het logo van OV-fiets en van zeshonderd oude huurfietsen. De stichting OV-fiets is eigenaar van alle andere zaken, zoals het klantenbestand, de website en 2400 nieuwere OV-fietsen.

Een woordvoerster van ProRail laat weten dat de staatssecretaris niet voor niets heeft gevraagd voor een mediator in dit conflict. "De OV-fiets is absoluut een innovatief idee van ons en het is jammer dat de stichting niet instemt met het convenant."

Rechter

Volgens ProRail is de NS de beste partij om de OV-fiets in de markt te zetten. "Ze vertikken het om water bij de wijn te doen. We hebben alle vriendelijke wegen bewandeld, maar als woensdag eind van de dag het convenant niet is ondertekend, gaan we naar de rechter. Je zou het namelijk kunnen zien als stelen van een concept."

Tip de redactie