'In 2008 drie miljoen treinen op spoor'

DEN HAAG/UTRECHT - Het aantal treinritten op het spoor in Nederland groeit volgend jaar naar een nieuw record. Spoorbeheerder ProRail verwacht dat in 2008 de grens van drie miljoen ritten met personen- en goederentreinen wordt gepasseerd.

Dat blijkt uit een brief die minister Camiel Eurlings van Verkeer dinsdag naar de Tweede Kamer heeft gestuurd. Het Nederlandse spoor geldt als een van de drukste ter wereld.

De laatste jaren groeide zowel het personen- als het goederenvervoer fors. ProRail verwacht dat dit jaar 2,8 miljoen treinen over de rails denderen. In 2006 lag dat aantal nog op 2,4 miljoen.

Grenzen

De grenzen van de groei komen steeds meer in zicht. Vervoersbedrijven willen steeds meer treinen laten rijden, ook in de nacht. Maar er moet ook veel onderhoud worden uitgevoerd aan het spoor.

Voor de veiligheid van de baanwerkers is het belangrijk dat die werkzaamheden zoveel mogelijk plaats hebben als er geen treinen rijden op het betreffende tracé.

Werkzaamheden

Komend jaar heeft 55 procent van de werkzaamheden plaats in de nacht, dit jaar was dat nog 40 procent. In negen van de tien gevallen verrichten de baanwerkers hun activiteiten in 2008 op tracés die buiten dienst zijn gesteld.

Dit jaar werd de dienstregeling stilgelegd bij zeven op de tien werkzaamheden.

Spanning

Op verzoek van Eurlings maakt ProRail in een eigen brief duidelijk dat de spanning tussen alle belanghebbenden de komende jaren verder zal toenemen. ProRail-topman Bert Klerk stelt dat de kosten van onderhoud ook zullen stijgen met 15 tot 25 miljoen euro.

Verder verwacht hij dat ProRail de infrastructuur overbelast zal verklaren. Dat betekent dat de spoorbeheerder niet kan voldoen aan alle eisen van bedrijven die op het spoor actief zijn.

Prorail

ProRail verwacht dat NS in 2008 per week 200 treinen minder kan laten rijden dan het eigenlijk zou willen. Eurlings verwacht desondanks dat de betrokken partijen het eens zullen worden over het onderhoudsrooster.

Politieke agenda's

Klerk stelt op zijn beurt dat verdere groei op het spoor alleen mogelijk is als het onderwerp op de politieke agenda komt te staan. Hij doet geen uitspraken over het geld dat nodig is om de capaciteit van het spoor uit te breiden. Onlangs pleitte NS-topman Aad Veenman nog voor een investering van miljarden euro's.

Tip de redactie