Charmeoffensief China na terugroepactie speelgoed

PEKING - China is bezig met een charmeoffensief met betrekking tot de veiligheid van voedsel en andere producten.

De regering maakt zich zorgen voor het imago van het 'Made in China'-label, nadat de Amerikaanse speelgoedfabrikant Mattel eerder deze week een grote hoeveelheid speelgoed van de markt haalde. Een van de redenen was dat de gebruikte verf te veel lood bevatte.

In een vrijdag uitgegeven rapport schrijft de Chinese regering dat het land hard heeft gewerkt om de voedselveiligheid te verbeteren, maar dat het tijd nodig heeft om volledig te voldoen aan de westerse norm. China is tenslotte nog een land in ontwikkeling, aldus Peking.

Westen

De terugroepactie door Mattel leidde deze week tot veel kritiek vanuit het westen op de Chinese veiligheidsinspecties. Dit zou een negatieve uitwerking kunnen hebben op de exportgeoriënteerde economie.

Verdediging

De Chinese branchevereniging voor speelgoedfabrikanten ging vrijdag in de verdediging. De industrie zou niet opzettelijk onveilige producten op de markt hebben gebracht en betaalt op dit moment een hoge prijs voor de 'vergissingen'.

Veel Chinese arbeiders zouden volgens de sectorvertegenwoordiger hun baan verliezen door het incident. "De terugroepactie was op verantwoordelijkheid van buitenlandse merken. Niemand raakte gewond'', schrijft de brancheorganisatie met bittere ondertoon.

Tip de redactie