Profiel Unilever: Concern met meer dan vierhonderd merken

Unilever heeft begin 2017 een toenaderingspoging van het Amerikaanse concern Kraft Heinz voor een fusie afgewezen. Hieronder een profiel van het Brits-Nederlandse concern.

Unilever is op 1 januari 1930 ontstaan uit een fusie.

Het was een samengaan van het Nederlandse margarinebedrijf Margarine Unie en de Britse zeepfabrikant Lever Brothers. De hoofdkantoren van het bedrijf staan in Rotterdam en Londen.

Het concern heeft wereldwijd meer dan vierhonderd merken.

Onder meer Andrélon, Axe, Becel, Ben & Jerry’s, Bertolli, Calvé, Conimex, Dove, Glorix, Knorr, Lipton, OLA, OMO, Prodent, Rexona, Sun, Unox en Zwitsal zijn van Unilever. Deze worden naar schatting dagelijks gebruikt door zeker twee miljard mensen.

Er werken wereldwijd bijna 169.000 mensen (eind 2015).

Topman Paul Polman (1956) leidt het bedrijf sinds 2009. Unilever boekte in 2016 een omzet van bijna 53 miljard euro. De nettowinst bedroeg 5,5 miljard euro.

Het concern heeft twee beursnoteringen.

Eén aan de AEX in Amsterdam en nog één aan de FTSE-index in Londen. Unilever heeft een marktwaarde van ongeveer 143 miljard euro.

Het bedrijf wil de divisie die margarine produceert verkopen.

Dat betekent dat merken als Becel, Blue Band, Bona en Zeeuws Meisje in de etalage mogelijk een nieuwe eigenaar krijgen.

Margarine maakt al sinds de oprichting van het bedrijf in 1930 onderdeel uit van het assortiment van Unilever.

In 2014 werden margarines en andere smeersels ondergebracht in een apart bedrijfsonderdeel. Dat zorgde toen al voor speculatie over een mogelijke verkoop van die divisie.

Lees meer over:
Tip de redactie