Breder Panamakanaal kan handelsvaart ingrijpend veranderen

De opening van het verbrede en verdiepte Panamakanaal op zondag 26 juni kan voor een vergelijkbare kentering voor de internationale scheepvaart zorgen als de opening van het kanaal ruim honderd jaar geleden.

In 2015 jaar werd 960 miljoen kubieke meter vracht door het Panamakanaal vervoerd. Dat was een record. Door de verbreding kan jaarlijks 1,7 miljard kubieke meter vracht tussen de Atlantische en Stille Oceaan worden vervoerd.

De enorme schepen in het oude kanaal konden maximaal vijfduizend scheepscontainers vervoeren. De nieuwe zogeheten Panamaxes kunnen dertienduizend containers dragen. Daardoor verandert de manier waarop vracht over de wereld wordt verplaatst.

Scheepvaartverkeer vanuit Azië koos er in het verleden vaak voor om te lossen aan de westkust van de Verenigde Staten, waarna de vracht per spoor of over de weg verder werd vervoerd. Nu het Panamakanaal zoveel meer capaciteit krijgt, zullen ze er naar verwachting vaker voor kiezen tot aan de havens aan de zuid- en oostkust te varen.

Suezkanaal

De verbreding is een belangrijke slag van Panama in de concurrentiestrijd met het Suezkanaal. De reis van Shanghai naar New York duurt 26 dagen, terwijl de route via het Suezkanaal twee dagen langer in beslag neemt.

Het Suezkanaal kent echter geen hoogteverschillen, terwijl de schepen in Panama in twintig tot dertig uur tijd tot 26 meter boven zeeniveau klimmen en dalen. Dit gebeurt via een reeks sluizen.

Panama verwacht flink te profiteren van de uitbreiding. In 2021 zouden de jaarlijkse inkomsten van het kanaal kunnen verdubbelen tot 2 miljard dollar (1,8 miljard euro) per jaar. 

Aan de verbreding en verdieping van het kanaal is sinds 2007 gewerkt. Het Nederlandse ingenieursbureau IV-Groep ontwierp de deuren van de nieuwe sluizen.

Lees meer over:
Tip de redactie