'Bijenkorf wordt niet blij van komst winkelketen Saks OFF 5TH'

Retaildeskundige Paul Moers noemt de komst van de ketens Hudson's Bay en Saks OFF 5TH "heel interessant". Het Canadese moederbedrijf maakte eerder dinsdag bekend de komende twee jaar twintig warenhuizen in Nederland te openen.

Hij heeft met name hoge verwachtingen van Saks OFF 5TH, omdat die keten gewilde merken voor een groter publiek bereikbaar maakt.

"Het zijn hele hoogwaardige merken, denk maar aan Hugo Boss, Calvin Klein, Jimmy Choo, Karl Lagerfeld en Burberry", zegt Moers.

"Allemaal van die voor mensen onbetaalbare merken. Maar die worden hier tegen hele forse kortingen verkocht."

Bijenkorf

"Dan is het nog voor veel mensen natuurlijk lastig bereikbaar, maar als je jezelf een keer wil verwennen en een keer uit de band wilt springen, dan kun je dat. Ik denk dat de Bijenkorf hier niet blij van wordt."

De keten zit met zijn prijzen voor de merkkleding net iets onder het prijsniveau van de Bijenkorf. Saks OFF 5TH kan dit bereiken door niet de nieuwste collecties aan te bieden.

"Dit is natuurlijk niet het nieuwste van het nieuwste. Maar ja, wie ligt er wakker van dat hij kleding van een jaar eerder draagt. Dan staat er wel Calvin Klein of Jimmy Choo op. Dat vinden een hele hoop mensen leuk."

Opvolger V&D

Mensen die hadden gehoopt op een opvolger van V&D, vinden die niet in Saks OFF 5TH. De keten hanteert hogere prijzen dan de V&D ooit deed. "Je moet je portemonnee én je spaarpot meenemen", weet Moers.

Saks OFF 5TH is geen warenhuis in de klassieke zin, omdat er bij deze keten alleen kleding, schoenen en accessoires worden verkocht. Hudson's Bay heeft een ruimer assortiment. Ook deze winkelketen zit met zijn prijzen boven in het middensegment. Iets wat V&D volgens Moers ook had moeten doen.

Behoefte

De retaildeskundige denkt dat er desondanks behoefte is aan de komst van deze ketens. Al was het maar om de "gapende gaten" die V&D in de binnensteden heeft achtergelaten weer te vullen. "Het is een toegevoegde waarde in het Nederlandse winkellandschap. Ik denk dat de consument er blij van wordt."

"We hadden in Nederland dan ook geen warenhuisprobleem, maar een V&D-probleem." Verder vindt Moers het "slim" dat de keten in eerste instantie maar twintig vestigingen zal openen.

"Ik denk dat die ook wat meer in het Westen geopend zullen worden. Kleine steden kunnen het echt gevoeglijk vergeten."

Verfrissend

Retailkenner Cor Molenaar noemt de komst van Hudson's Bay "verfrissend". "Ze worden actief in een iets hoger segment dan V&D, met een afwijkende formule. De keten positioneert zich net onder de Bijenkorf en net boven Blokker. Ze vullen echt een gat in de markt op."

Molenaar verwacht in tegenstelling tot Moers niet dat de Bijenkorf veel last zal hebben van Hudson's Bay. "Ze zullen misschien een klein stukje afpakken van de Bijenkorf, maar dat zal meevallen. Bijenkorf staat echt bovenaan de markt en voert topmerken."

Volgens Molenaar zullen het vooral de middelgrote warenhuizen zijn die er last van krijgen. "En HEMA zal het wel gaan voelen, doordat zij heel veel filialen hebben en geen bekende merken. HEMA krijgt ook last van de vernieuwde Blokker."

Meer diversiteit

Hudson's Bay zal zich vestigen in koopgebieden in grote of middelgrote steden. "Dat levert meer diversiteit op en dat is goed nieuws voor de consument. De komst van de nieuwe keten brengt wel een versnelling van de verandering van het winkellandschap met zich mee. Winkelgebieden moeten meer aantrekkingskracht krijgen."

Volgens de retaildeskundige kan Hudson's Bay succes krijgen in Nederland door onderscheidend en relevant te zijn. 

"Ze doen er goed aan steeds hun collectie te vernieuwen. Verder kunnen ze inspelen op gevoel. De Bijenkorf bijvoorbeeld is zo'n hedonische winkel: mensen voelen zich daar gelukkig, ze voelen zich welkom."

Lees meer over:
Tip de redactie