Profiel Asahi Group: Marktleider in thuisland Japan

Het Japanse conglomeraat Asahi Group, moederbedrijf van onder meer Asahi Breweries, wil het Nederlandse Grolsch overnemen. Hieronder een profiel van Asahi.

De geschiedenis van Asahi Breweries voert terug tot 1889.

De Osaka Beer Brewing Company, de voorloper van Asahi, zag in dat jaar het levenslicht. In 1892 werd Asahi Beer gelanceerd.

Vanaf 1907 ging het bedrijf ook frisdrank produceren en later werd de onderneming ook actief op het gebied van levensmiddelen en gedestilleerde dranken.

In 1994 investeerde Asahi in drie Chinese brouwerijen, waarmee het bedrijf ook toetrad tot de Chinese markt.

Vier jaar later volgde de oprichting van Asahi Beer USA en Asahi Beer Europe. Het concern werd in eigen land marktleider. Later volgden meerdere overnames, waaronder die van Tsingtao Brewery en Independent Liquor.

Eind 2014 telde Asahi Group krap 22.000 werknemers. 

Daarvan werkten er ruim 3.100 bij de brouwerij. In het afgelopen jaar verkocht Asahi 161 miljoen kratten bier.

Tip de redactie