Waarom drie winkelketens juist rond kerst in de problemen komen

In maar een paar dagen tijd zijn zowel het moederbedrijf van Scapino, als het hoofdkantoor van drogisterijketen DA en V&D failliet verklaard. Waarom gebeurt dit juist rond de feestdagen?

"Ze zien nu dat ze hun kerstomzet totaal verpesten en dat het niet meer kan bijtrekken. Dat is de reden dat deze ketens nu onderuit gaan", zegt retaildeskundige Paul Moers tegen NU.nl.

November en december zijn altijd belangrijke maanden voor de detailhandel. Volgens het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) zijn deze twee maanden doorgaans goed voor 9 procent extra omzet. 

Winkels proberen meer winkelend publiek naar binnen te lokken met mooi versierde etalages. Voor noodlijdende bedrijven is het een kans om extra te verkopen en de omzetten enigszins te verhogen. Maar juist dat bleken V&D en Macintosh niet waar te kunnen maken.

Moers neemt geen genoegen met de verklaring die V&D en Macintosh geven. De bedrijven stellen dat ze in acute financiële problemen zijn gekomen door het warme weer in november en december. Volgens de ketens valt daardoor de verkoop van de wintercollecties tegen. "Daar moet je gewoon op voorbereid zijn", vindt Moers.

Plan

"Je moet echt een plan hebben en weten waar je naar toe wil", zegt de expert. V&D wilde begin volgend jaar een nieuwe strategie, een vernieuwd assortiment en een aangepaste winkelformule introduceren. 

Maar volgens Moers heeft de keten daar maandenlang te weinig over gecommuniceerd. "Ze waren daar veel te laat mee. Ze hadden meteen vier of vijf winkels moeten aanpassen." 

Zo had V&D kunnen laten zien dat het bedrijf in staat is om te moderniseren. "We hebben in Nederland geen warenhuizenprobleem, maar een V&D-probleem", stelt Moers.

Visieloos

"Zowel Macintosh, als V&D en DA zijn visieloze bedrijven die niet weten hoe ze het anders moeten doen en hoe ze zich moeten onderscheiden", meent Moers. Ook zouden hun merken niet sterk genoeg zijn. 

Daarnaast heeft Moers weinig vertrouwen in het management van de drie bedrijven. "Het management is veel te zwak. Je hebt echt iemand met een track record nodig." V&D-topman John van der Ent zat nog maar enkele weken op zijn nieuwe post, toen de Etam Groep failliet ging. Daar kwam hij juist net vandaan, benadrukt Moers.

Crisis

Uiteraard hebben de ketens het zwaar te verduren gehad tijdens de kredietcrisis en de daaruit volgende recessie. "De crisis heeft heel lang geduurd. Het vet op de botten is op en de ketens hebben geen reserves meer", legt Moers uit.

"Dat is voor het retaillandschap desastreus. Dat is echt jammer te noemen. Maar dat zijn wel de consequenties van het eigen falen."

Straatbeeld

Wat betreft het straatbeeld in de winkelgebieden verwacht Moers dat de lege fillialen wel weer worden opgevuld. En dan vooral met pop-upstores. Vermoedelijk kunnen V&D en bepaalde merken van Macintosh nog een doorstart maken. Zo ziet Moers nog wel een toekomst voor 40 tot 45 vestigingen van V&D.

Het is afwachten of er nog meer slachtoffers zullen vallen. "Ook voor de Hema moet je beven." De warenhuisketen mist volgens hem een goed plan en elan. "Het DNA van Hema is niet verkeerd, maar het bedrijf moet toch zijn schulden oplossen."

"Blokker is er nog een die op wankelen staat." Maar Moers benadrukt dat Blokker Robert Bohemen van de Bijenkorf heeft kunnen strikken. Hij wordt volgend jaar verantwoordelijk voor de winkelformule en de marketing. "Dat is een man met ballen en visie. Ik denk dat Blokker het wel gaat redden", voorspelt Moers.

"Maar Hema en Blokker moeten wel versneld met een plan komen. Dan geef ik beiden nog wel een kans. Macintosh, V&D en DA waren wel echt de zwakke broeders."

Lees meer over:
Tip de redactie