Dit is wat we weten over de ramp met vlucht MS804 van EgyptAir

Vlucht MS804 is in de nacht van 18 op 19 mei met 66 inzittenden in de Middellandse Zee gestort. De Airbus A320 was op weg van Parijs naar Caïro toen het van de radar verdween. Dit is wat we tot nu toe weten.

Pas een dag na het incident werd definitief bekend gemaakt dat het toestel was gecrasht.

Dat bevestigde de Franse president François Hollande tijdens een persconferentie. Het toestel verdween om 2.45 uur in de nacht van de radar. Op dat moment vloog het toestel op 11 kilometer hoogte boven de Middellandse Zee en ongeveer 16 kilometer binnen het Egyptische luchtruim.

Er zijn wrakstukken van het toestel gevonden. 

De eerste wrakstukken van het neergestorte toestel werden vrij snel na de crash gevonden. Ook werden lichaamsdelen van slachtoffers aangetroffen. Het Egyptische leger heeft foto's van de wrakstukken gedeeld. Op de foto's zijn delen van stoelen, een reddingsvest en onderdelen van het vliegtuig te zien. 

Ook in de periode daarna zijn er meerdere kleine onderdelen gevonden. Op 15 juni, bijna een maand na de crash, meldt het internationale onderzoeksteam dat er waarschijnlijk ook meer duidelijkheid is over meerdere locaties van wrakstukken van de romp.

Op 17 juni zijn de twee zwarte dozen gevonden. De datarecorder en de voicerecorder uit de cockpit zijn van groot belang, omdat nog atlijd niet duidelijk is wat de oorzaak is van de crash. De Egyptische premier Sherif Ismail heeft gezegd dat geen enkele oorzaak voor de ramp wordt uitgesloten.

Het rookalarm van het toestel ging kort voor de crash af.

Uit vluchtgegevens blijkt dat vlak voor het neerstorten van het vliegtuig het rookalarm is afgegaan. Er zou rook en hitte zijn gesignaleerd bij een raam naast de co-piloot en in het toilet achter de cockpit. 

De gegevens over de rook werden verzonden via het zogenoemde ACARS-systeem, dat berichten verzendt tussen vliegtuigen en de verkeersleiding op de grond.

Uit bestudering van de vluchtdata blijkt ook dat er vlak voor de crash rook is gesignaleerd in het toilet en in de ruimte waar alle elektronica lag opgeslagen. Ook uit opnames van de voicerecorder was te horen dat er gesproken werd over het uitmaken van een brand. 

Op 23 juli meldden onderzoekers die de zwarte dozen bestuderen dat inderdaad brand is uitgebroken. De bemanning werd hierdoor overrompeld en wist het vuur niet tijdig te blussen. Korte daarna is het toestel mogelijk in de lucht in tweeën gebroken. Hoe het vuur kon ontstaan is niet bekend.

Er zijn tegenstrijdige berichten over een noodsignaal.

Aanvankelijk meldde EgyptAir dat Egyptische militairen om 4.26 uur een noodsignaal ontvingen, bijna twee uur nadat het vliegtuig verdween. Dat zou automatisch verstuurd zijn. Het leger zelf ontkent dat echter.

Wel is bekend dat de Griekse luchtverkeersleiding vlak voor het toestel verdween met de piloot sprak. Toen werden er geen problemen gemeld.

Het vliegtuig vertrok in mei uit Parijs met 66 mensen aan boord.

Het gaat om 56 passagiers en tien bemanningsleden; twee piloten, vijf cabinepersoneelsleden en drie veiligheidsmedewerkers.

De nationaliteiten van de passagiers zijn: dertig Egyptenaren, vijftien Fransen, twee Irakezen, een Belg, een Brit, een Portugees, een Canadees een Koeweiti, een Saudiër, een Soedanees, een Tsjaad en een Algerijn. Onder de passagiers zijn twee baby's en een kind.

Het Nederlandse ministerie van Buitenlandse Zaken heeft kort na de crash bevestigd dat er geen Nederlanders op de passagierslijst staan.

Tijdlijn van gebeurtenissen kort vóór en net na de vermissing:

- 1.24 uur: EgyptAir vlucht MS804 van Parijs naar Caïro komt het Griekse luchtruim binnen en krijgt toestemming voor de geplande koers.
- 1.48 uur: Er is contact met de cockpit, het toestel krijgt toestemming het Griekse luchtruim te verlaten. "De piloot was opgewekt en bedankte de luchtverkeersleider in het Grieks."
- 2.27 uur: De luchtverkeersleiding in Athene zoekt contact met het vliegtuig om gegevens te kunnen doorgeven aan de verkeersleiding in Caïro. Ondanks herhaalde verzoeken reageert het toestel niet; de luchtverkeersleider gebruikt de noodfrequentie, maar krijgt geen reactie.
- 2.29 uur: Het toestel bevindt zich boven het einde van het Griekse luchtruim.
- 2.39 uur: Het signaal met het vliegtuig is verdwenen. Onmiddellijk worden de radars van de Griekse luchtmacht ingezet om het doel te zoeken, zonder resultaat.
- 2.45 uur: Zoek- en reddingsacties worden opgestart.

Lees meer over:
Tip de redactie