Dit is wat we weten over de capaciteitsproblemen van de NS

De stichting Consumentenclaim, maar ook de Nederlandse studenten boos op de NS vanwege het tekort aan materieel en de overvolle treinen. Waarom rijzen de problemen op dit moment de pan uit?

De NS worstelt met een tekort aan materiaal.

Tot medio 2017 zijn er te weinig treinstellen om alle reizigers goed te vervoeren. Er zijn wel nieuwe sprinters besteld, maar deze worden naar verwachting pas in 2017 geleverd, en veel oude treinstellen zijn afgeschreven.

Tot die tijd is het behelpen: veel reizigers moeten in de spits als sardientjes in een blik staan of passen helemaal niet in de trein. Ook zijn er in 2016 veel werkzaamheden aan het spoor gepland, wat veel extra overlast voor de reizigers betekent.

ConsumentenClaim stapt naar de rechter.

De stichting ConsumentenClaim heeft al deze grieven verzameld en dreigt naar de rechter te stappen. Namens 8500 reizigers eist de organisatie een schadevergoeding: de NS moet minimaal vijftig procent van de kosten van de overvolle spitsritten terugbetalen. De vaste NS-klanten zijn het beu om elke ochtend te moeten staan en maken zich zorgen over de veiligheid.

Reizigersorganisatie Rover denkt dat de claim weinig zin heeft. ConsumentenClaim heeft reizigers gevraagd foto’s in te sturen van de overvolle treinen om voor de rechter een patroon aan te tonen.

De NS legt de eis van ConsumentenClaim naast zich neer.

“Wij bieden een vervoersplaats en geen zitplaats”, is het mantra van de vervoerder. De NS stelt alles op alles te zetten om de reiziger niet te veel te laten lijden onder het tekort aan materieel. Zo zijn er spitsbussen ingezet en zijn in een aantal sprinters 1e-klascoupés omgebouwd tot 2e-klascoupés.

Oude dubbeldekkers rijden - na een opknapbeurt - langer door en noodzakelijk onderhoud aan oudere treinstellen is uitgesteld. En het kantoorpersoneel van de NS rijdt dit jaar buiten de spits.

Het zou helpen als scholen en universiteiten hun les- en collegetijden zouden aanpassen.

Studenten en scholieren, die overigens betalen voor hun OV-studentenkaart, vormen een flinke belasting voor de treinen in de spits.

Daarom deed NS-baas Roger van Boxtel al een half jaar geleden al een oproep of scholen en universiteit niet hun les- en collegetijden aan kunnen passen, zodat scholieren en studenten buiten de spits kunnen rijden.

Zijn suggestie vindt weinig steun.

Onderwijsinstellingen zien geen heil in het verzoek van de NS. De MBO Raad spreekt van een “te gemakkelijke oplossing voor een te moeilijk probleem”.

De Universiteit Utrecht liet al weten niet te kunnen schuiven omdat er ook al in de avonden en weekenden colleges worden gegeven. Staatssecretaris Sharon Dijksma (OV) heeft trouwens wel oren naar het aanpassen van de collegetijden om de NS uit de brand te helpen.

De studenten willen niet de dupe worden van de NS-problemen.

De studenten zelf zijn vooral boos omdat de NS geen enkele vorm van overleg heeft gepleegd met de studenten voordat de oproep werd gedaan. Bovendien hebben de meeste studenten hun avond- en weekenduren hard nodig voor bijbaantjes om hun studie te kunnen bekostigen.

Om hun onvrede kenbaar te maken, werd wilde 'spitsactie' op dinsdag in het leven geroepen. Hoewel er ruim 28.000 studenten te kennen hebben gegeven mee te doen aan de actie, was de ochtendspits niet drukker dan normaal.

Lees meer over:
NS
Tip de redactie