Waarom de iPhone-verkoop plots stagneert

Apple verkocht in het vierde kwartaal van 2014 slechts 0,4 procent meer iPhones dan het jaar ervoor. Na ruim acht jaar van explosieve groei stagneert de iPhoneverkoop. Wat zijn daar de oorzaken van?

De groei in de iPhone-verkoop nam in 2013 en 2014 al wat af, maar kende de afgelopen kwartalen juist weer een opleving. Tot het vierde kwartaal van 2015 dus. Onderstaande grafiek laat het groeipercentage jaar op jaar zien. 

1. De smartphonemarkt groeit als geheel minder hard

De groei van het aantal verkochte smartphones wereldwijd neemt sinds eind 2013 af. In het derde kwartaal van dat jaar groeide de gehele markt nog met bijna 46 procent. Inmiddels staat het groeipercentage op 16 procent.

Apple is dus zeker niet de enige die kampt met een lagere groei. Ook Samsung, HTC, Sony en LG zien soortgelijke trends of zelfs een daling.

2. Goedkopere telefoons worden steeds beter en populairder

Apple bevindt zich alleen aan de bovenkant van de markt. Het verkoopt geen toestellen van minder dan 500 euro en juist in dat segment zit de groei. De toestellen van onder de 500 en zelfs onder de 300 euro worden namelijk steeds beter. Het zijn niet meer de trage bakbeesten van vroeger, maar hebben de nieuwste software en degelijke hardware.

In Nederland krijgen goedkopere smartphones een steeds groter marktaandeel. In 2015 was een derde van de verkochte smartphones goedkoper dan 200 euro. In opkomende markten in Azië en Afrika is die trend nog veel sterker. Dat steeds groter wordende deel van de markt bedient Apple niet.

3. Smartphones zijn minder snel aan vervanging toe

Niet alleen goedkope smartphones worden beter, de algehele kwaliteit van telefoons is de afgelopen jaren gestegen. Dat betekent vooral dat smartphones niet meer zo snel traag worden en bijvoorbeeld de camera vaak voldoende is om meer dan anderhalf tot twee jaar mee te gaan.

Zeker de oude iPhones, die nog erg lang en snel software-updates krijgen, blijven daardoor langer houdbaar en de noodzaak om over te stappen op een nieuw model is dus minder groot.

4. iPhone-gebruikers stappen niet massaal over op nieuwe modellen

Dat de noodzaak om de nieuwe iPhone te kopen minder groot is, zien we ook terug in cijfers van Apple zelf. De iPhone 6 en 6 Plus kwamen in het vierde kwartaal van 2014 uit. In het eerste kwartaal van 2015 had slechts 20 procent van de mensen die een ouder model bezat een nieuwe iPhone gekocht.

Een jaar later, in het vierde kwartaal van 2015, had 'slechts' 40 procent van de mensen die bij de iPhone 6-aankondiging al een iPhone bezat een iPhone 6, 6 Plus, 6S of 6S Plus gekocht. Dat betekent dat de meerderheid nog zijn oudere iPhones is blijven gebruiken of overgestapt is op Android of Windows Phone.

5. Apple is al heel groot

Als je per kwartaal bijna 75 miljoen iPhones weet te verkopen is het moeilijk om nog heel hard te groeien. Heeft Apple in de afgelopen acht jaar zijn doelgroep niet al volledig uitgeput?

Om te groeien moet het bedrijf waarschijnlijk nieuwe markten aanboren, geografisch en demografisch gezien. Er gaan hardnekkige geruchten dat Apple begin 2016 met een kleinere en goedkopere smartphone komt. Analisten zijn nog sceptisch of dat iets gaat uitmaken.

Vooralsnog rekent Apple er voor het huidige kwartaal op dat de iPhone-verkoop voor het eerst gaat krimpen.

Lees meer over:
Tip de redactie