Oorzaak vliegramp bij Faro is al jaren onduidelijk

Op 21 december stortte een toestel van de Nederlandse luchtvaartmaatschappij Martinair neer bij het Portugese Faro. Over de oorzaak van de ramp met vlucht MP495 is al jaren onenigheid. Dit weten we over de vliegramp:

In de McDonnell-Douglas DC-10, gebouwd in1975 zaten destijds 327 passagiers en 13 bemanningsleden, van wie het merendeel Nederlanders. De vlucht steeg 's ochtends op vanaf Schiphol en was op weg naar de luchthaven van Faro. Tijdens de landing crashte het toestel. 56 inzittenden kwamen om het leven en ruim honderd mensen raakten gewond. 

'Technisch defect veroorzaakte een explosie'

Sinds de crash zijn er verschillende scenario's over de oorzaak van de ramp. Zo zou een defect aan de straalomkeerder van straalmotor een oorzaak hebben gespeeld. Dit defect werd voor het vertrek van het toestel in Amsterdam geconstateerd, maar kan niet worden gemaakt. Het vliegtuig vertrok hierdoor met vertraging. Volgens Martinair speelde dit defect geen rol bij de crash. Portugese luchtvaartautoriteiten meldden echter dat vlak voor het neerstorten een explosie werd waargenomen, wat zou duiden op een technische mankement

'De harde zijwind deed het toestel kantelen'

Tijdens de landing kwam het toestel in een onweersbui terecht, waardoor de wind van kracht en richting veranderde. Het toestel was daardoor tijdens de landing niet stabiel. De piloten schakelden op het laatste moment over op een handmatige landing, omdat het vliegtuig met te hoge snelheid de landingsbaan naderde. Dit verergerde echter het probleem. Door de sterke zijwind brak het rechterlandingsgestel zodra het de landingsbaan raakte. Hierdoor kapseisde het toestel, raakte het de landingsbaan en brak het tweeën, waarna het in brand vloog.

'Piloten waren niet op de hoogte van slechte weer'

Uit een rapport van de Portugese luchtvaartautoriteiten blijkt dat een combinatie van een fout van de piloten en de wind de oorzaak was van de ramp. Zo zetten de piloten de handmatige landing te laat in en leverde de luchtverkeersleiding niet de goede informatie over de weerssituatie.

De Nederlandse Rijksluchtvaartdienst schoof de oorzaak van de ramp vooral op de harde zijwind. Daarnaast zouden de piloten inderdaad niet op de hoogte zijn geweest van het weer. Over een technisch defect of een menselijke fout wordt door de RLD niet gesproken.

'Piloten stapelden fout op fout'

De Britse onderzoeker Harry Horlings kwam in 2011 opnieuw met onderzoek naar de ramp. Volgens hem was geen sprake van de zogenoemde windschering, maar werden door de piloten ernstige fouten gemaakt. Zij zouden onder meer hebben afgeweken van de aanvliegroute en zetten de landing te laat in. 

De data uit de zwarte doos werden volgens Horlings in het Nederlandse rapport uit 1993 onvolledig weergegeven, omdat de laatste seconden ontbraken. De Nederlandse Onderzoeksraad voor Veiligheid gaf geen reactie op de bevindingen van Horlings. De rechtbank bepaalde in 2014 dat het onderzoek van Horlings wel degelijk moet worden bekeken. 

'Vervanging van landinsgestel werd uitgesteld' 

Op 16 januari 2015 voert actualiteitenprogramma EenVandaag een voormalig technisch controleur op van Martinair, die meldt dat het landingsgestel van het toestel had moeten worden vervangen, maar dat dit drie keer werd uitgesteld. Volgens de technicus werd "grote druk" uitgeoefend om de McDonnell-Douglas DC-10 toch naar Faro te laten vertrekken.

Lees meer over:
Tip de redactie