Supermarktketens willen trucks als treinen over de weg laten rijden

Supermarktketens Albert Heijn en Jumbo en levensmiddelengigant Unilever willen hun vrachtwagens in de toekomst als treinen over de snelweg laten rijden. 

De bedrijven overleggen hierover met de overheid en de transportsector, meldt het ministerie van Infrastructuur en Milieu woensdag.

Het zogenoemde truck platooning moet het vervoer over de weg goedkoper, efficiënter en milieuvriendelijker maken. Bij deze vorm van transport rijden twee of drie vrachtwagens op korte afstand achter elkaar.

Ze zijn verbonden via wifi en de voorste wagen bepaalt de route en de snelheid. Door de wifi-verbinding remmen de trucks tegelijk. Dat zorgt voor minder schokbewegingen waardoor de doorstroming op de weg moet verbeteren.

Bekijk een demonstratie van 'truck platooning':

Zo werkt 'truck platooning'

Bron: TNO

Test

In Rotterdam eindigde woensdag een test van zes Europese truckfabrikanten met truck platooning. Het was voor het eerst dat vrachtwagens op deze manier de grens passeerden.

Minister Melanie Schultz (Infrastructuur) noemde het resultaat van de test veelbelovend. Wel moet volgens haar de EU-regelgeving nog worden aangepast om deze vorm van vervoer op grotere schaal in te voeren.

Ook kunnen alleen nog maar vrachtwagens van hetzelfde merk als trein rijden. Elke fabrikant heeft zijn eigen wifi-systeem. Aan de door Rijkswaterstaat georganiseerde proef deden DAF Trucks, Daimler Trucks, Iveco, MAN Truck & Bus, Scania en Volvo Group mee. Ze reden vanuit Zweden, Duitsland en België naar de Tweede Maasvlakte in Rotterdam.

Chauffeurstekorten

Volgens lector logistiek Walther Ploos van Amstel gaat het om een "geweldige kansrijke technologie". "Het is een oplossing voor de chauffeurstekorten en goed voor de consument, die op termijn wellicht zijn boodschappen goedkoper ziet worden", zegt hij tegen NU.nl. 

De brandstofbesparingen bedragen volgens Ploos van Amstel tussen de 8 en 12 procent.  "Daar komt bij dat in de toekomst bijvoorbeeld alleen de eerste vrachtwagen nog een chauffeur zal hebben, dus dat maakt het vervoer nog goedkoper. Bedrijven krijgen zo meer ruimte om hun prijzen te verlagen."

Ook maakt truck platooning de situatie op de weg veiliger, verwacht de lector. Een nadeel is dat het alleen geschikt is voor vervoer over langere afstanden. 

"En Nederland is er nog niet klaar voor. De komende vijf jaar zijn we nog wel bezig met experimenten en aanpassingen",  verwacht Ploos van Amstel. Zo moeten magazijnen bijvoorbeeld dichter bij snelwegen komen te liggen en zijn er investeringen in infrastructuur nodig.

Lees meer over:
Tip de redactie