Nederlander wantrouwt maatschappelijk imago bedrijf

Nederlanders twijfelen steeds meer aan de goede bedoelingen van grote bedrijven. Het aantal mensen dat bedrijven zegt te wantrouwen groeide in een jaar tijd van 34 procent naar 41 procent.

Dit blijkt uit de Maatschappelijk Imago Monitor. Onderzoeksbureau Motivaction ondervroeg in opdracht van adviesbureau Hope & Glory 3100 Nederlanders over het belang dat zij hechten aan maatschappelijk verantwoord ondernemen.

Het gemiddelde rapportcijfer dat de grootste 30 bedrijven kregen was een 5,3. Volgens 72 procent van de ondervraagden gebruiken bedrijven maatschappelijk verantwoord ondernemen vooral om het imago op te poetsen, zo legt Bas Van Haastrecht, strategy director bij Hope & Glory. 15 procent van de Nederlanders is wél overtuigd van de goede intenties van bedrijven.

Crisis

Volgens Van Haastrecht zijn de lage cijfers te verklaren door een combinatie van twee factoren. “Er is een crisis en er verandert nog te weinig. We meten het al 4 jaar en dit is echt een grote stijging.

FrieslandCampina kreeg het hoogste rapportcijfer van de ondervraagden, een 6,42. Andere bedrijven die hoog schoorden zijn Menzis (6,14) en Rabobank (6,14). SNS maakte een forse duikeling en kreeg een 3,76. Ook Shell (4,06) en Air France-KLM (4,61) scoorden laag.

Lees meer over:
Tip de redactie