‘Modemerk verantwoordelijk voor duurzaamheid’

AMSTERDAM – Klanten houden modemerken zelf aansprakelijk voor de manier waarop zij hun kleding produceren. Ze vinden dat de bedrijven verantwoordelijk zijn voor onder andere de duurzaamheid van hun producten.

Dat blijkt uit het duurzaamheidkompas dat donderdag werd uitgebracht.

Duurzame mode is voor 53 procent van de ondervraagden zelfs een must. Wat opvalt is dat 29 procent van de consumenten het vanzelfsprekend vindt dat haar of zijn favoriete kledingmerk duurzaam is.

Duurzaam

Bij het aankopen van nieuwe kledingstukken wil 62 procent van de consumenten weten of het product duurzaam is, maar 59 procent weet dat nu nog niet. Zes op de tien is van mening dat er onvoldoende gecommuniceerd wordt over duurzaamheid. 88 procent kent zelfs geen duurzame kledingmerken.

Dure merken

De klant denkt bij duurdere merken automatisch aan duurzame producten. Consumenten hopen dat als ze veel geld neerleggen voor een kledingstuk er een bijdrage gaat naar de duurzaamheid van het artikel van het merk.

Kledingindustrie

75 procent van de ondervraagden denkt dat slechte arbeidsomstandigheden en milieuproblemen voorkomen in de kledingindustrie. Daarvan denkt meer dan de helft (56 procent) zelfs dat dit vaak voorkomt bij productie van kleding die in Nederland te koop is.

Kinderarbeid wordt hierbij als grootste probleem gezien.

Recent onderzoek van de Landelijke India Werkgroep en SOMO laat zien dat zeventig kledingbedrijven, waaronder C&A en Primark, kleren kopen bij bedrijven in India die zich schuldig maken aan uitbuiting van minderjarigen.

Lees meer over:
Tip de redactie