'Cleantech vaker gezien als winstmiddel'

AMSTERDAM - Investeringen in energie-effiënte technologie ('cleantech') worden steeds meer beschouwd als een manier om winst te maken. Dat concludeert consultant Ernst & Young naar aanleiding van een jaarlijkse enquête onder grote bedrijven.

Driekwart van de 300 ondervraagde multinationals (met een omzet van minimaal 1 miljard dollar) verwacht de komende twee jaar meer te zullen investeren in groene technologie. Veertig procent van de investeringen in cleantech gaat naar onderzoek en ontwikkeling van nieuwe energiezuinige producten en diensten.

Tijdens de economische crisis wendden bedrijven zich vooral tot cleantech om kosten te besparen, stelt Ernst & Young in een persbericht. "Maar nu energie-efficiënte bedrijfsvoering een gegeven is, begint de focus zich te verleggen naar mogelijkheden om de winst te vergroten."

Overnames

Behalve investeren zijn overnames ook een populaire manier om cleantech in huis te halen. Driekwart van de multinationals heeft zo'n overname gedaan of heeft dat in overweging.

Bedrijven zijn volgens Ernst & Young vaker op zoek naar 'cutting-edge' technologie die de winsgevendheid van het moederbedrijf voor de langere termijn kunnen verbeteren.

Lees meer over:
Tip de redactie