Recensieoverzicht: Harry Potter-toneelstuk is 'pure magie'

Het toneelstuk Harry Potter And The Cursed Child is vanaf 30 juli in Londen te zien. Britse en Amerikaanse media mochten een eerste indruk optekenen. Hier volgt een overzicht van de recensies.

The Guardian - 4 sterren

"Ik ben blij te mogen onthullen dat regisseur John Tiffany een twee en een half uur durend spektakelstuk in elkaar heeft gezet. (…) Het is een groot voordeel als je een doorgewinterde Potter-fan bent, maar Tiffany en zijn team hebben het stuk op een dusdanig overtuigende manier samengesteld dat ik eindelijk begin te begrijpen waarom mensen gek op Harry Potter kunnen zijn."

The Independent - 5 sterren

"Harry Potter-fans, jullie zullen blij zijn om te vernemen dat JK Rowling, Jack Thorne en John Tiffany een onvoorstelbare theaterproductie hebben uitgevoerd. Een productie die zeer sterk leunt op bestaande Potter-verhalen en bovenal waarachtig magisch aanvoelt. (…) Voor iedere Potterhead die het voor elkaar krijgt om een kaartje te kopen zal het een fantastische ervaring worden. Voor hen die nog niet volledig zijn gegrepen door Rowlings tovenarij zal het stuk nog steeds een boeiende, wellicht een wat lange, rit worden."

The Telegraph - 5 sterren

"Het Britse theater heeft zoiets de laatste decennia niet gezien. En in mijn bestaan als recensent ben ik tot nu toe niets vergelijkbaars tegengekomen. (…) Het is een triomf. Geen volmondige, er is ruimte om te muggenziften, maar onder de streep grijpt en ontroert het je en brengt het je in staat van verrukking."

Variety - geen sterren

"Het is simpelweg betoverend. Het stuk maakt zijn verwachtingen waar en zelfs meer dan dat. John Tiffany’s regie staat bol van kleine onmogelijkheden, maar laat daarnaast heel veel ruimte voor verbeelding over. Koffers veranderen van vorm, terwijl de Hogwarts Express en twee bewegende verdiepingen een doolhof aan schoolgangen creëren. (…) Het is totaaltheater. En, ja, het is magisch."