Recensieoverzicht: Nieuwe show Hans Teeuwen 'erg geestig maar niet urgent'

Hans Teeuwen heeft zaterdag zijn nieuwe theatershow Echte Rancune afgetrapt en gaat voor het eerst in vijf jaar op tournee. Hieronder volgt een overzicht van recensies uit Nederlandse dagbladen.

De Volkskrant - 3 sterren
"Het is jammer, zeker ook omdat Teeuwen soms echt probeert om iets anders te doen dan we van hem gewend zijn. Zo is zijn toon persoonlijker en kwetsbaarder, en praat hij over de band met zijn publiek en de worsteling met zijn creativiteit. Hij sluit af met een verhaal over de 18-jarige Hans in de door drugs beheerste krakersscene in Weert. Dat laatste verhaal is persoonlijk, maar niet heel urgent, in een tijd die inderdaad schreeuwt om cabaret en waarin juist Hans Teeuwen zo'n interessante positie inneemt. Ondanks de veelbelovende opening blijft de échte rancune uiteindelijk uit in deze wisselvallige show."

AD -  4 sterren
"In Echte rancune keert Hans Teeuwen terug naar het fundament van zijn succes: de moraalloze comedian met zijn grove, maar evenzeer fijnmazige humor, vervreemdende observaties, absurde associaties en ongeremde woede. Ook nu gunt hij ons een ongegeneerde blik in het Leven-volgens-Teeuwen, waarin mag worden geschaterd om buitengewoon vrouwonvriendelijke grappen, terminale ziekten, huidskleur en de plaag van kinderen."

NRC - geen gebruik sterren
"Dat mindere slot doet weinig af van de totaalindruk dat Teeuwen in Echte Rancune glorieert met zijn gemuteerde vorm van cabaret: amoreel, confronterend theater, razend knap geacteerd en extreem geestig. In zijn zevende solo toont hij eens te meer aan een genre, een wereld en een klasse op zichzelf te zijn."