Kunsttips voor de maand november

Kunst is er in de Nederlandse musea in vele soorten en maten. In samenwerking met Museumtijdschrift presenteert NU.nl iedere maand enkele tips.

In november zijn er uiteenlopende exposities te zien. Van internationale grootheden als Mark Rothko (t/m 1 maart, Gemeentemuseum Den Haag) tot nationale grootheden als Marlene Dumas (t/m 4 januari in Stedelijk Museum Amsterdam) en herman de vries (t/m 18 januari in o.m. Stedelijk Museum Schiedam).

Ook de typisch Friese landschapschilder Gerrit Benner wordt op twee plekken geëerd. In het Paleis op de Amsterdamse Dam is nog deze week werk te zien van het nieuwste schildertalent. 

Koninklijke Prijs voor Vrije Schilderkunst 2014 - T/m 1 november, Koninklijk Paleis op de Dam, Amsterdam
De winnaars van de Koninklijke Prijs voor de Vrije Schilderkunst -  Niels Broszat, Koen Doodeman, Bob Eikelboom en Jessica Skowroneck - tonen de hernieuwde interesse in abstractie, die de jury vorig jaar al signaleerde. De tentoonstelling in het Paleis op de Dam toont van hen elk twee schilderijen en van de overige twintig genomineerden één werk. Opvallend is het kleine formaat waarop veel kunstenaars werken.

Roos van Dijk weet bijvoorbeeld op een doek van 19,5 bij 13,5 centimeter toch een verrassend monumentaal beeld van een flatgebouw te realiseren. Met de abstractie valt het verder wel mee. Een aantal kunstenaars zet schilderkunstige middelen in om op expressieve wijze figuratieve taferelen weer te geven.

Meer over Koninklijke Prijs voor Vrije Schilderkunst 2014

 

Anthony McCall – Solid Light Films and Other Works (1971-2014) - T/m 30 november in EYE, Amsterdam

"Kijk niet alleen, loop er vooral dwars doorheen." Zo'n advies krijg je zelden in musea. Maar bij de lichtprojecties van de Brits-Amerikaanse kunstenaar Anthony McCall (1946) in het Amsterdamse filmmuseum Eye is het nadrukkelijk de bedoeling.

McCall werd als kunstenaar volwassen in de minimalistische jaren zeventig, stopte twintig jaar met kunst maken, en is nu internationaal bezig aan een comeback. Met projectoren, licht en nevel trekt hij uitermate precieze kokervormige of rechthoekige muren van licht op, zogenoemde Solid Light Films. Door deze lichtwanden stappen is een bijna fysieke ervaring, met magisch effect. En het werkt: groot of klein, in Eye speelt iedereen met licht.

Meer over Solid Light Films and Other Works

 

Keys to Rome - T/m 15 maart in het Allard Pierson Museum, Amsterdam
De Romeinse afdeling van het Allard Pierson Museum is letterlijk en figuurlijk in een nieuw licht geplaatst. Dankzij geavanceerde belichtingstechnieken zie je objecten haarscherp. Alsof ze niet achter glas staan en je ze zo kunt aanraken: fijn bewerkte sieraden en theatermaskers, de leren zool van een soldatenschoen. Dat brengt het verleden wel heel dichtbij.

Kijk bij een andere afdeling en je ziet het verschil. Bruiklenen, objecten uit het depot of andere afdelingen versterken het gevoel dat de collectie is vernieuwd. Inhoudelijk ligt het accent nu op culturele diversiteit binnen het Romeinse Rijk, zie bijvoorbeeld het 'koppenkabinet' met portretten uit de uithoeken van het rijk. Maar omdat objecten nu zo mooi worden uitgelicht, roepen ze ook meer vragen op; meer uitleg had soms best gemogen, ook over de Romeinse geschiedenis.

Meer over Keys to Rome

Romantische Mode – Mr Darcy meets Eline Vere - T/m 22 maart in het Gemeentemuseum, Den Haag
Absint was in de negentiende eeuw niet het enige populaire gifgroen. Felgekleurde japonnen, vooral smaragdgroene, waren ook in. De giftige verfstoffen deden de gezondheid van de draagsters (en naaisters) bepaald geen goed maar ze verdwenen pas toen de kleuren uit de mode raakten. Een van de leuke feiten op de uitgebreide modetentoonstelling in het Gemeentemuseum waarin de tijden van roman- en filmheldinnen herleven.

Snelle tijden ook; zo kon je met verschillende lijfjes bij dezelfde rok je look aanpassen aan elke gelegenheid. Eigentijdse ontwerpers als Jan Taminiau en Vivienne Westwood laten zich in hun geraffineerde ontwerpen duidelijk door negentiende-eeuwse mode inspireren. Koen Hausers foto van Westwood-creaties op het strand lijkt trouwens net een schilderij van Éduard Manet.

Meer over Mr Darcy meets Eline Vere

Tip de redactie