Wie zit er te wachten op een moslimauto?

Ruim een week geleden maakte de Maleisische autofabrikant Proton bekend dat het speciaal voor moslims een auto zal ontwikkelen. Door Dennis Oosterwolde.

Het was mijn bedoeling om hier in de column van vorige week aandacht aan te besteden, maar toen moesten we eerst even ons gal kwijt over de slurptax van Camiel Eurlings. Een kwestie van prioriteiten stellen.

Proton is dus van plan om een moslimauto te bouwen. Een kompas dat richting Mekka wijst, een speciaal opbergvakje voor de Koran en een vakje waar je een hoofddoek in kunt stallen, moeten deze auto in het bijzonder geschikt maken voor moslims. Het idee ontstond toen een delegatie van Maleisische politici en zakenlui op bezoek waren in het Midden-Oosten. Het "Ei van Columbus" zou in Iran zijn gelegd.

Goudmijntje

Je kunt een auto aan de man proberen te brengen door te schermen met veiligheidsaspecten en verbruikscijfers, maar Proton is van mening dat juist de moslimauto een groot gat in de markt opvult. Dat andere fabrikanten hier nog niet eerder op gekomen zijn, dat snapt niemand, terwijl er naar schatting toch zo'n 1,3 miljard moslims op onze aardkloot leven. Proton kan hier weleens een nieuw goudmijntje aanboren. Zeker nu Volkswagen na een maandenlange paringsdans voor een partnership, de gesprekken zonder resultaat heeft beƫindigd.

Moslimgrappen

Natuurlijk was het onze maatschappelijke plicht om hier op ons weblog aandacht aan te besteden. We beseften dat dit voor sommige mensen het startsein was om onder de noemer humor weer een lading moslimgrappen over ons uit te storten. Lang niet alle grappen getuigden van originaliteit en creativiteit, maar eerlijk is eerlijk, er zaten ook bijdragen tussen die het predicaat humor oprecht verdienen.

Rekening houden

Hoewel ik nu een beetje afdwaal en op het gevaar af te verzanden in een discussie die niemand kan winnen, wil ik hier toch nog even bij stilstaan. We maken in ons vrije landje grappen over van alles en iedereen. Dat moet kunnen, vinden we terecht, maar mensen opzettelijk beledigen dient geen enkel doel. Het is echter lastig te bepalen wanneer een grap omslaat in een belediging, omdat een ieder daar anders mee omgaat.

We kunnen volledig voorbij gaan aan het gegeven dat sommige mensen extra gevoelig zijn rond bepaalde onderwerpen (tja, moeten ze maar niet zo gevoelig zijn), of we kunnen proberen een beetje rekening met elkaar te houden. Een ieder zoekt hierin met recht zijn eigen balans, maar persoonlijk heb ik het gevoel dat de balans af en toe naar de verkeerde kant uitslaat. Zonder te willen betuttelen, denk ik dat we zo nu en dan best iets meer rekening met elkaar mogen houden. Hiermee doen we onszelf echt niets tekort.

Nut moslimauto

Tot zover het morele uitstapje, want de vraag waar het hier werkelijk om gaat is natuurlijk wat feitelijk de toegevoegde waarde van een moslimauto is. Ik had gehoopt op iets meer discussie rond deze kernvraag (en vermijd voor de gelegenheid het woord "hamvraag"). Met een kompas en twee extra opbergvakjes kun je namelijk iedere auto als halal bestempelen. Anders dan de indruk die ik eerder wellicht wekte -mocht de ietwat sarcastische toon je niet zijn opgevallen- geloof ik nooit dat dit een openbaring is voor de moslimgemeenschap.

Marketing

Het is uiteindelijk vooral een stukje marketing. Denk bijvoorbeeld ook aan initiatieven als de halal-hypotheek, welke werd verworpen door de fiscus. Halal vlees bij Albert Heijn, dat werd afgeraden door de Nederlandse Moslimraad. De expositie El Hema werd daarentegen wegens succes verlengd.

Hokjesdenken

Er zijn auto's die bovengemiddeld in de smaak vallen bij jonge automobilisten, bij vrouwen, bij senioren, bij homo's en ga zo maar door. De marketeers van autofabrikanten spelen handig in op dit hokjesdenken. Natuurlijk zijn er best argumenten te bedenken waarom een bepaalde auto meer geschikt is voor een zekere doelgroep, maar de echt zwaarwegende argumenten zijn doorgaans schaars te noemen.

Proton heeft met de moslimauto gewoon een nieuw "hokje" geĆÆntroduceerd en ook hier geldt weer dat doorslaggevende argumenten vrijwel nihil zijn, of vergis ik me? Laten we dus hopen dat Proton iets meer voor de moslims in petto heeft en dat wanneer de moslimauto er komt, deze echt halal is.

Tip de redactie