Kies je kenteken

VVD-Kamerlid Paul de Krom wil dat straks iedereen zijn eigen tekst op z'n nummerbord kan zetten, net als in de Verenigde Staten. Die keuzevrijheid zou nieuw zijn in Nederland. Door Anno.

Nederland was in 1898 het eerste land ter wereld dat een nationaal nummerbord introduceerde. Dat was twee jaar nadat de eerste auto in Nederland reed. Volgens mooie verhalen is de nummerplaat ingevoerd om politieagenten te ontzien. Zij konden die eerste auto's nog per fiets bijhouden, maar dat werd steeds moeilijker. Door het kenteken te noteren, kon de bestuurder achteraf worden opgespoord.

De eerste twee nummerplaten waren voor de broers Van Dam uit het Groningse Zoutkamp: hun auto's droegen de nummers 1 en 2. Dit waren meteen de eerste auto's die Van Dams Groninger Motor-rijtuigen Fabriek produceerde. Hierna telden de cijfers door. Alleen nummer 11, het gekkengetal, werd overgeslagen.

Populair

Nadat in 1906 nummer 2065 was afgegeven, namen de provincies de registratie over van het Rijk. Vóór het nummer kwam nu een letter die de provincie aangaf. Toen het Rijk in 1951 besloot dat het toch praktischer was om één centrale registratie bij te houden, werden de ANWB-provincieschildjes voor op de kentekenplaat razend populair.

Vanaf toen gaf de Rijksdienst voor het Wegverkeer combinaties uit van drie keer twee letters of cijfers, zoals we dat nu nog kennen. Het eerste kenteken was ND-00-01. Daarna werd alfabetisch doorgenummerd. Om 'vieze woorden' te voorkomen deden klinkers niet mee. Ook afkortingen als SS werden vanwege de associatie met de Tweede Wereldoorlog niet gebruikt.

Als de VVD haar zin krijgt, kunnen we straks voor het eerst in de geschiedenis zelf kiezen wat er achterop onze auto's staat.

De column Anno NU geeft wekelijks een stukje geschiedenis bij het nieuws. Reageren? Ga naar www.anno.nl.

Tip de redactie