De grote Spykerzwendel gaat door

Nog even over Spyker dan. Voor zowel de Autoriteit Financiële Markten (AFM) als de Vereniging van Effecten Bezitters (VEB) is de maat vol. Door Sacha Prins.

Beide proberen via de Ondernemingskamer de jaarrekening 2006 van Spyker te laten herzien omdat deze niet overeen zouden komen met de werkelijkheid. Ondertussen heeft Spyker in de eerste helft van dit jaar slechts zeventien auto's afgeleverd, waar de continue negatieve aandacht van de pers (mede) de oorzaak zou zijn. Opvallend genoeg zijn alle berichten, op een canard van het AD na, een verslag van de daadwerkelijke gebeurtenissen, dus misschien moet men bij Spyker dat pakje boter eens van het hoofd halen.

Nieuws

Nogal wiedus dat alle ontwikkelingen bij Spyker, voor zover ze direct of indirect invloed hebben op de beurskoers, breed uitgemeten worden. Het is namelijk nieuws. Na de beursgang is het bedrijf letterlijk en figuurlijk in het publieke domein terecht gekomen. Bij slecht nieuws wordt er uitvoerig door alle nieuwsmedia verslag gedaan, maar bij goed nieuws ook. Alleen is er bij Spyker zelden tot nooit goed nieuws. En áls er dan een keertje goed nieuws is dan blijkt dat al snel een gevalltje 'dooie mus' te zijn. Denk aan de speciale Spyker Zagato die met veel tam-tam werd aangekondigd, en die er uiteindelijk niet komt. Of de Formule1 soap met meer wendingen dan een PvdA verkiezingsprogramma. Nee, alle negatieve pers hebben ze toch echt aan zichzelf te danken.

Het was dan ook op zijn zachtst gezegd opmerkelijk dat Michiel Mol onlangs in een vraaggesprek met -jawel- de pers eens lekker zijn ongenoegen uitte over het financiële reilen en zeilen bij Spyker en dat de AFM nog maar het topje van de ijsberg beroert; gezien het feit dat hij (lees: zijn vader) nog substantieel aandeelhouder is. Klikken bij de AFM is natuurlijk prima, maar doe dat dan buiten de publiciteit als belanghebbende. Ze zeggen wel eens "there is no such thing as bad publicity", maar dat is maar een gezegde zonder enige garantie.

Damage control

Dus tenzij Michiel Mol uit is op wraak omdat ie -zoals ie zelf ruiterlijk erkent- in de maling is genomen door Victor Müller, lijkt dit op een sterk staaltje damage control ten aanzien van eigen ego en image. Gratis tip voor de volgende keer dat je honderd miljoen euro van het familiekapitaal ergens in steekt: doe eens een uitvoerig financieel onderzoek ('due dilligence' in beurstaal). Ze zeggen namelijk ook wel eens "A fool and his money are soon parted", en dat zou zo maar eens kunnen kloppen.

Je kunt echter een hoop van Michiel zeggen (en reuze om- en met hem lachen, het schijnt namelijk een uitermate toffe peer te zijn), maar ik denk niet dat ie zwendelt. Wat dat betreft sluit het net zich rondom Victor Müller. Hij is weliswaar al een tijdje geleden eruit gebonjoured door de aandeelhouders, maar de naweëen van zijn beleid dwalen overduidelijk nog door het bedrijf.

Het bewijzen van wanbeleid is voor een beursgenoteerde onderneming weliswaar een strafrechtelijke aangelegenheid, maar nog altijd moeilijk aan te tonen. Daarom sluit ik het niet uit dat de betrokken bestuurders inclusief Müller uiteindelijk met de schrik vrij komen en uitsluitend kunnen worden beticht van slecht inzicht.

Kenteken

Wat niet weg neemt dat er bij Spyker gezwendeld is. Al is het alleen al omdat er verschillende Spykers rond hebben gereden met hetzelfde kenteken om zo te doen voorkomen dat er meer Spykers rondrijden dan dat er in werkelijkheid geleverd zijn in Nederland. En natuurlijk om de dure BPM voor die façade uit te sparen. Dat is uiteraard kruimeldiefstal vergeleken bij de zwaardere AFM aantijgingen, maar waar rook is is vuur...

Het standaard verweer van Victor Müller op alle kritiek inzake Spyker, dat je in Nederland nu eenmaal je kop niet boven het maaiveld uit kunt steken zonder dat iemand het eraf wil hakken, wordt steeds ongeloofwaardiger. Als de AFM, de VEB, de familie Mol en deze columnist het op je gemunt hebben dan moet er wel ergens stront aan de knikker zitten. Tip voor de volgende keer: blijf weg van de beurs, want civiele procedures zijn veel makkelijker af te handelen dan strafrechtelijke procedures.

Wespennest

Ik denk dat Maarten de Bruijn -geestelijk vader en ontwerper van de Spyker- achteraf zijn zegeningen telt. In het begin moet het voor hem moeilijk geweest zijn dat ie aan de kant is geschoven (of onder de voet is gelopen) door de opportunistische Müller, maar in dit wespennest had ie zeker niet willen zitten. Ik hoop voor hem dat ie zich toendertijd heeft laten uitkopen, dan heeft ie financieel in ieder geval nog plezier gehad van zijn Spyker avontuur. Om leedvermaak zal het hem niet te doen zijn, daarvoor heeft De Bruijn te lang gewerkt aan zijn droom, in het schuurtje van zijn ouderlijk huis.

Tip de redactie