De Franse slag van auto's

De Franse automerken hebben de afgelopen jaren moeite gehad om bij te blijven met de internationale trends, toch lijkt het tij te keren. Ze zijn namelijk bezig met een opmars, zowel op het vlak van technologie als wat betreft het design. Door Vincent van Twillert.

Vooral dat laatste is zeer bizar. Iedereen weet immers dat het design van Franse auto's, zoals Peugeot en Renault, de laatste tijd niet echt aantrekkelijk te noemen is.

Zo lijkt Peugeot in een eeuwige queeste op zoek te zijn naar een manier om de voor- en achterlichten met elkaar te verbinden. Daarnaast worden de meest vreemde bolvormingen toegevoegd om het design uniek te maken. Yep, zeer uniek.

Uber-leasebak

Toch zijn de Fransen afgelopen jaren redelijk succesvol, de Peugeot 206/207 is geëvolueerd tot de uber-leasebak (voor vrouwen). En ook de Renault Laguna kun je zonder moeite spotten op een willekeurig kantoorterrein.

Het merk Citroen kom je iets minder vaak tegen, die hebben nog enige identiteit kunnen behouden en zijn daardoor duidelijk wat minder populair. Toch is ook Citroen minder aansprekend geworden, ze waren vroeger altijd vooruitstrevend maar lopen volgens velen nu aan de leiband van Peugeot.

Renault Laguna

Hoogtepunt van alle Franse ellende is de nieuwe Renault Laguna. Ik heb waarschijnlijk nog nooit zoveel verschillende mensen zoveel negatieve reacties zien geven op een design. Opeens werd het duidelijk waarom er recent een aantal zelfmoorden rondom de Renault-fabriek zijn gemeld.

Sportief model

In mijn ogen waren de plannen voor een Renault coupe het enige lichtpuntje. Vooral met een succesvol F1 team is het gewoon broodnodig dat er een sportief model beschikbaar komt.

Het merk heeft mijns inziens duidelijk behoefte aan dit soort vernieuwingen slash uitbreidingen, voordat het definitief vervalt in burgerlijkheid. En toen gebeurde het; vorige week kregen we de eerste afbeeldingen te zien van een mogelijke Renault Laguna coupe.

Ik ben niet snel positief, maar dit is werkelijk een prachtig design. Het is nog een conceptcar, historisch gezien zou dat betekenen dat het uiteindelijke productiemodel er niets van weg heeft, maar in eerste instantie ben ik positief.

Schoner

En dan nog iets, de Franse merken zijn namelijk al een tijdje bezig met het ontwikkelen van een hybride dieselaandrijving. Diesels worden steeds schoner, dus waarom zou je dat niet combineren met een elektrische motor? Aan beide kanten winst.

In Duitsland is op dit moment de IAA bezig. Hier wordt de Laguna coupe getoond, alsmede een hybride Peugeot 308 op diesel. Eindelijk weer eens wat vooruitgang. Vive la France?

Tip de redactie