KPN, bedrijf van Iraanse allure

KPN Telecom vindt dat het te weinig verdient aan mobiel internet. Voor KPN voldoende reden om in het internetverkeer van consumenten rond te (laten) snuffelen en een betalingsmodel in te voeren dat het open karakter van internet bedreigt. Door Arjan Dasselaar.

Bij KPN Telecom weten ze precies hoe de moderne tijd werkt. Vindt het bedrijf althans zelf. Wie herinnert zich niet de tv-reclames met als motto ‘Generatie KPN’, waarmee KPN het deed voorkomen dat ze als enige bedrijf snapt hoe de moderne, internetgebruikende consument zich voelt?

‘Generatie KPN’, het is een claim die niet louter arrogant is maar ook megalomaan. Ziet u Google of Apple, twee bedrijven die toch duidelijk meer aan de moderne tijd hebben bijgedragen dan het immer sanerende en krimpende KPN, claimen dat ze vaders en moeders zijn van een hele generatie?

Absurde aanval op internet

Het is niet vreemd dat juist zo’n wereldvreemd bedrijf met het absurde idee komt om een aanval te plegen op de integriteit van internet, het internationale amalgaam van computernetwerken dat ons veel innovatie en economische voorspoed heeft gebracht. Exact dat is het plan van KPN.

Als het aan KPN ligt, gaat u voortaan meer betalen als u bepaalde weggetjes op de digitale snelweg benut die KPN niet goed uitkomen.

KPN wil op die weggetjes tolpoortjes plaatsen, al komen daarmee internetdiensten in het gedrang die het zelf niet heeft gebouwd.

Daarmee schendt KPN Telecom wat met een mooi woord netneutraliteit heet: een open internet waar gebruikers niet worden beknot in hun bewegingsvrijheid.

SMS vervangen door WhatsApp

KPN wil consumenten laten boeten voor eigen domme zakelijke beslissingen. Dat zit zo. Dit telecombedrijf wordt bestuurd door managers die zich blijkbaar niet hadden gerealiseerd dat als je draadloze internettoegang verkoopt, mensen deze toegang zullen gebruiken om (verrassing!) met elkaar te communiceren.

Het gevolg van het succes van mobiel internet was voor iedereen voorzienbaar, behalve blijkbaar voor KPN.

Het bedrijf klaagt openlijk dat consumenten via hun (duurbetaalde!) internetverbinding SMS-achtige berichtjes versturen via een programma als WhatsApp. Dat gaat namelijk ten koste van KPN’s SMS-inkomsten.

Het is alsof je condooms verkoopt en dan gaat klagen dat iemand zoveel seks heeft zonder de pil te gebruiken.

Anders geld verdienen

Het is logisch dat KPN het in de aanleg van mobiele datanetwerken geïnvesteerde geld terug moet verdienen (iets wat de afgelopen jaren trouwens heel aardig is gelukt). En het is ook logisch dat als de SMS-inkomsten dalen, dat geld elders verdiend moet worden.

Maar het is niet logisch dat KPN voor de weg kiest die het thans heeft gekozen: het afluisteren en uitkleden van diensten die ze aan klanten heeft verkocht. Wie zoals KPN de technologie ‘Deep Packet Inspection’ gebruikt om zijn klanten in de gaten te houden, betreedt een weg van waarlijk Iraanse allure.

Bespioneerd door een ander

Dat las u goed: wie een mobiel data-abonnement heeft bij KPN wordt thans bespioneerd. Of op zijn minst begluurd.

Dat is de minder fraaie, maar des te eerlijker term voor Deep Packet Inspection (DPI), de techniek die KPN inzet om te achterhalen wat u uitspookt met uw mobiele verbinding. Een zeer invasieve techniek. Als KPN merkt dat u WhatsApp gebruikt, volgt vanzelf een extra rekening.

(Volgens KPN zijn er overigens geen Amerikaanse tanks in Bagdad gesignaleerd. Dit komt vermoedelijk omdat KPN het vuile werk uitbesteedt aan een ander bedrijf, Alcatel-Lucent, waar Ben Verwaayen de baas is. Verwaayen adviseert ook premier Mark Rutte, die zich tot dusver niet zo druk maakt over netneutraliteit. Maar dat is vast toeval.)

Duurdere internettoegang

KPN had er ook voor kunnen kiezen om de prijs voor een abonnement op mobiele internettoegang simpelweg te verhogen. Dan zou het niet nodig zijn om te spioneren met DPI. Pardon, te gluren.

En dan zou er geen ingewikkeld technisch systeem nodig zijn om gedetailleerd bij te houden waar KPN-klanten hun mobiele dataverbinding voor gebruiken.

Het maakt voor de belasting van het netwerk van KPN niet uit of u nu vijftig megabyte verbruikt met bellen via internet, of met het winkelen via de site van Wehkamp bezoekt: data is data. Maar voor uw rekening maakt het straks wel uit. U belde via uw mobiele internetverbinding? Dat kost dan extra.

Schadelijk voor innovatie

Je hoeft geen Nostradamus te heten om heel concreet te kunnen voorspellen waar dat gaat eindigen. De combinatie van DPI en een grondig gebrek aan respect voor netneutraliteit is schadelijk voor de consument, maar ook voor bedrijven die toevallig geen telecomprovider zijn.

U als consument gaat extra betalen voor alles wat populair is. Alsof het waterleidingbedrijf het normale tarief rekent voor de wc doorspoelen maar extra als u met hetzelfde water thee zet.

Maar jonge internetbedrijven gaan nog veel meer last hebben van deep packet inspection. Vooral als ze een dienst verzinnen die op een of andere manier concurreert met KPN: die zou dan zomaar eens achter een tolpoortje kunnen verdwijnen.

Bent u klant bij KPN (update: of Vodafone), doet u dan dus vooral aangifte.

Tip de redactie