Kanye West - Yeezus

"The Beatles zijn groter dan Jezus", zei John Lennon in 1966 om het succes van zijn band te duiden. Kanye West gaat nog een stap verder door God een gastrol te geven op zijn album. Dit is Yeezy in zijn meest megalomane vorm.

Het is alweer tweeënhalf jaar geleden dat Kanye West ons voor het laatst een kans gaf zijn psyche te doorgronden op het complexe en vernuftige My Beautiful Dark Twisted Fantasy. In de tussentijd verscheen wel nog Watch The Throne met Jay-Z en de mixtape Cruel Summer, maar Yeezus gaat emotioneel dieper dan die twee.

West rapt, zucht en schreeuwt de frustraties van zich af, soms intens met zijn stem kristalhelder in de mix en op andere momenten onderkoeld en ondergedompeld in effecten. In zijn composities bedient West zich, net als op voorgaande producties, van samples uit de meest exotische en obscure plaatopnames denkbaar.

Hij is echter ook niet bang om een popklassieker om te bouwen naar zijn wensen, in dit geval het prangende Strange Fruit in de uitvoering van Nina Simone in het synthetische Blood On The Leaves. Slotnummer Bound 2, met zijn gepitchte soulsample, doet denken aan het werk van West ten tijde van The College Dropout.

Woede

Het meest progressieve werk bevindt zich echter in de eerste helft van Yeezus, te beginnen met de uitgeklede en felle door Daft Punk geproduceerde synthpopsong On Sight, gevolgd door het bijna panische, door percussie gedreven Black Skinhead. Wests woede is stilistisch verpakt in I Am A God, opgebouwd om een pulserende baslijn.

In zijn eenvoud en kilte is New Slaves een dramatisch minimalistisch stuk dat eindigt met kitscherige Hongaarse spacerock. Elders combineert hij elementen uit oude house met undergroundhiphop tot een futuristisch en onwerelds geheel met soms interessante vocale bijdrages en toch genoeg ruimte voor zijn kolossale ego.

Lees meer over:
Tip de redactie