Torre Florim & Roos Rebergen - De Tweede Speeldoos

Het leek destijds een wat onwerkelijke combinatie, maar bijna 4 jaar na hun eerste op plaat vastgelegde samenwerking zijn Torre Florim van De Staat en Roos Rebergen van Roosbeef wederom samen te horen.

Eind 2009 verscheen de EP De Speeldoos, krap een jaar na Wait For Evolution van De Staat en Ze Willen Wel Je Hond Aaien Maar Niet Met Je Praten van Roosbeef. De beide nieuwkomers hadden net naam voor zichzelf gemaakt, allebei bij Excelsior Recordings, en al meteen waagden ze hun unieke geluid te kruisen.

Het resultaat was verrassend; robuust en energiek zoals de rocknummers van De Staat, maar tegelijkertijd klein en aandoenlijk zoals de hersenspinsels van Rebergen. De opvolger volgt ruwweg hetzelfde concept en heet derhalve De Tweede Speeldoos (en is ook weer verpakt als speeldoos verkrijgbaar).

De zes liedjes op De Tweede Speeldoos zijn echter wat geraffineerder en zelfs meer gepolijst dat de voorgaande reeks. Waar De Speeldoos nog echt klonk als een optelsom van ieders talent, kent De Tweede Speeldoos veel meer een karakteristiek geluid. De formule behelst inmiddels meer dan de som van De Staat plus Roosbeef.

Schimmen

Nu gaat dat niet direct op voor Dansen Met Jou (dat los van de Nederlandse tekst op Machinery van De Staat had kunnen staan) en Scheld Me Kwijt (dat op Omdat Ik Dat Wil van Roosbeef had gepast), maar de overige vier zijn anders van karakter. Geen Mens Helpt Mij De Winter Door bevat schimmen van oer-Hollandse nederbeat.

Ook de vrolijke klinkende nummers Discotheek, Nooit Verliefd en De Zee Is Er Voor Iedereen bevatten sporen van psychedelica. De teksten zijn op papier weliswaar doodeenvoudig, maar klinken uit de monden van Rebergen en Florim eigenwijs, op een speelse manier naïef of juist ongekend droevig. Diepzinnig in zijn eenvoud.

Lees meer over:
Tip de redactie