Andy Burrows - Company

Ooit was hij 'slechts' de drummer van Razorlight, die gast met dat opvallend lange gezicht in de achtergrond. Maar stiekem was hij verantwoordelijk voor de grootste hit van de band: America.

Zulk talent hou je niet lang op de achtergrond en toen Burrows in 2009 Razorlight verliet kwam zijn carrière in een stroomversnelling. Binnen slechts elf dagen na zijn vertrek uit Razorlight had hij al een platendeal bij Universal en binnen een half jaar had hij met zijn nieuwe band I Am Arrows een album uit.

Daarna werd hij de nieuwe drummer van We Are Scientists, bracht hij met Editors-frontman Tom Smith een uiterst charmant album met kerst- en andere winterliedjes uit en dook hij de studio in met sterproducer Mark Ronson voor een vooralsnog onafgemaakt project. Company is zijn eerste echte solo-album dat onder eigen naam uitkomt.

Een album waarop Burrows met name zijn talent als liedjesschrijver tentoonstelt. Company bevat tien meestal melancholische en schijnbaar uit de losse pols opgenomen songs die buitengewoon knap stuk voor stuk een soort tijdloze, klassieke sfeer uitstralen. Het niveau van het eerdergenoemde America wordt helaas nergens gehaald, maar Burrows komt akelig dichtbij.

Aanwezig

Dit vooral met liedjes als single Keep On Moving On en het met prachtige strijkers omlijnde If I Had A Heart. Bovendien heeft Burrows een goede stem, niet buitengewoon herkenbaar, maar wel prettig genoeg om te blijven boeien. Kleine storende factor is echter het feit dat de drums en andere percussie wat erg duidelijk aanwezig zijn en wat ver vooraan in de mix liggen.

Begrijpelijk gezien het feit dat hij van huis uit drummer is, maar het komt niet overal de liedjes ten goede. Dit is echter maar een kleine smet op een fantastisch herfstalbum. Burrows is hard op weg om een naam voor zichzelf te maken en als hij consistent dit soort werk blijft uitbrengen zal het feit dat hij ooit de drummer van Razorlight was slechts een voetnoot worden.