Natalie Imbruglia - Come to Life

Een lucratieve licentiedeal met Universal, een vermaarde producer, de studio van Brian Eno, ervaren hitschrijvers en de hulp van Coldplay-zanger Chris Martin.

Enkel voorbehouden aan de aller grootste van de popwereld? Nee, want zangeres annex actrice Natalie Imbruglia had dit alles tot haar beschikking.

In navolging van Kylie Minogue en Jason Donovan was Natalie Imbruglia de derde Neighbours-actrice die internationaal faam verwierf als popster. Net als Jason en Kylie verruilde ze daarvoor het warme Australië voor het druilerige Engeland.

Torn

Debuutsingle Torn was een toevalstreffer, ondanks dat het liedje al uitgebreid getest was in Scandinavië. Anne Preven en Scott Cutler van de Californische band Ednaswap schreven het. In 1993 bracht de Noorse zangeres Lis Sorensen het als eerste uit (getiteld Braendt), gevolgd door Ednaswap zelf (1995) en de Noorse Trine Rein (1996).

Na een handjevol hits, drie studioalbums en een verzamelaar, volgt er na een lange radiostilte Come To Life. De intervallen van vier jaar tussen elke plaat werden gerechtvaardigd op White Lilies Island (2001) en Counting Down The Days (2005). Come To Life is vooral erg afwisselend.

Coldplay

Chris Martin heeft nooit onder stoelen of banken gestoken gecharmeerd te zijn van deze Australische schone. Hij gaf haar dan ook – naar eigen zeggen – het beste liedje dat hij ooit geschreven heeft; Fun. Zeer discutabel of dit zijn beste schrijfsel is, maar zeker één van de sterkste nummers hier en ideale singlekandidaat.

Coldplay leverde nog twee nummers; eerste single Want en het door Brian Eno geproduceerde Lukas. De rest van de plaat is eveneens opgenomen in Eno’s studio, met producer Ben Hillier (Blur, Depeche Mode, Elbow).

Tweestrijd

Imbruglia weifelt op Come To Life openlijk over de muzikale koers die ze moet varen. Enerzijds blijft ze vastklampen aan singer/songwriterachtige popliedjes, anderzijds probeert ze – soms wat krampachtig – toenadering te zoeken tot elektronische muziek.

Die tweestrijd levert een erg inconsequente plaat op. Waar White Lilies Island en Counting Down The Days goed doordachte albums waren, is Come To Life net zo’n eigentijdse mengelmoes als het debuut Left Of The Middle indertijd.

Vrijheid

Come To Life is de eerste release op Imbruglia’s eigen label Malabar Records, onder licentie aan Island UK. De nieuw verworven creatieve vrijheid van Imbruglia kent echter een duidelijke keerzijde.

De liedjes op Come To Life zijn overwegend niet beter of slechter dan op voorgaande albums, maar Imbruglia had er beter aan gedaan om deze nummers over twee platen uit te smeren.

7/10