Deel spoor na treinbotsing België vrijgegeven

De Belgische spoorwegen hebben woensdagavond een van de sporen in het Waalse Saint-Georges-sur-Meuse weer in gebruik genomen. Op het traject vielen zondagavond drie doden bij een treinbotsing.

De zwarte doos van de passagierstrein die op een stilstaande goederentrein knalde, is woensdag naar Mechelen gebracht, melden Belgische media.

Analyse hiervan moet duidelijkheid verschaffen over de oorzaak van het ongeluk. Een team van experts zal hierover aan justitie rapporteren. Het ministerie van Transport en de Belgische spoorwegen voeren eigen onderzoek uit.

Inmiddels zijn vragen gerezen over de beveiliging van het spoor. De Kamercommissie Infrastructuur wil dat minister François Bellot bekendmaakt of de trein was uitgerust met een automatisch remsysteem.

Dat treedt in werking als de trein te hard op een sein af rijdt of een rood sein negeert. Of de machinist, die bij de botsing omkwam, al dan niet door rood is gereden, is officieel niet bekendgemaakt.

Versneld

Volgens een woordvoerder van Infrabel, de beheerder van de infrastructuur van de spoorwegen, is sinds 2012 99,9 procent van de vloot beveiligd met automatische remsystemen. De invoering daarvan gebeurde versneld na een treinongeluk in 2010 in Buizingen waarbij negentien doden vielen.

Een Europees standaardsysteem is alleen nog op internationale treinen geïnstalleerd, en zat niet op de passagierstrein in Saint-Georges-sur-Meuse, aldus Infrabel.

Lees meer over:

Dagelijkse nieuwsbrief

Dagelijkse nieuwsbrief
Elke ochtend rond 06.00 uur weten wat het nieuws wordt?
Tip de redactie