Rookalarm toestel EgyptAir ging kort voor crash af

Vluchtgegevens laten zien dat het rookalarm is afgegaan in het toestel van EgyptAir dat donderdag in de Middellandse Zee is gestort.

Dat stelt de Amerikaanse nieuwszender CNN op basis van de vluchtgegevens die het kreeg van een Egyptische bron. Het Franse onderzoeksbureau voor de veiligheid van het vliegverkeer (BEA) heeft zaterdag bevestigd dat het rookalarm is afgegaan.

Er zou rook en hitte zijn gesignaleerd bij een raam naast de co-piloot en in het toilet achter de cockpit. Een brand op die plek zou de communicatieapparatuur kunnen hebben aangetast, aldus David Soucie, luchtvaartexpert bij CNN.

De gegevens over de rook werden verzonden via het zogenoemde ACARS-systeem, dat berichten verzendt tussen vliegtuigen en de verkeersleiding op de grond. Volgens de Aviation Herald, een website gespecialiseerd in luchtvaart, zou het rookalarm minstens twee keer zijn afgegaan, kort voordat het contact met het toestel werd verloren.

Oorzaak

Doordat de gegevens werden verzonden over een periode van een of twee minuten, acht Soucie de kans klein dat een explosief de oorzaak was van de ramp.

"Het kan een technisch mankement zijn geweest, kortsluiting, maar een soort brandbom is ook mogelijk." De Franse en Egyptische autoriteiten houden rekening met meerdere scenario's, al achtten de laatsten een terreurdaad waarschijnlijker dan een technisch mankement.

Video: Egyptisch leger zoekt naar neergestort vliegtuig

Zwarte doos

De zwarte doos van de Airbus is nog altijd niet aangetroffen. BEA stelt dat het vinden van de zwarte doos het belangrijkst is op dit moment.

De Griekse minister van Defensie en EgyptAir stelden vrijdag wel dat er wrakstukken en lichaamsdelen waren gevonden in de Middellandse Zee.

In het toestel zaten 56 passagiers, onder wie een kind en twee baby's. Verder waren er zeven crewleden en drie veiligheidsmedewerkers aan boord.

Het toestel komt uit 2003. EgyptAir benadrukt de ervarenheid van de piloot en de copiloot. "De piloot heeft 6.275 uur vliegervaring, waarvan 2.101 uur met dit type vliegtuig."

Lees meer over:

Dagelijkse nieuwsbrief

Dagelijkse nieuwsbrief
Elke ochtend rond 06.00 uur weten wat het nieuws wordt?
Tip de redactie