Landen onwillig met delen risico-informatie aan luchtvaart

Landen zijn nog steeds onwillig als het gaat om het delen van informatie over risico's voor de luchtvaart. Dat verklaarden deskundigen uit de luchtvaartindustrie donderdag tijdens een videoconferentie van de Tweede Kamer over het rapport van de Onderzoeksraad voor Veiligheid (OVV) naar het neerhalen van vlucht MH17.

Er is "grote tegenzin" om inlichtingen te delen met luchtvaartmaatschappijen, zei David McMillan.

De Brit leidde na de vliegramp in Oost-Oekraïne, waarbij 298 mensen onder wie 196 Nederlanders omkwamen, een werkgroep van de internationale luchtvaartorganisatie IATA over vliegen boven conflictgebieden.

Joe Sultana van de Europese luchtverkeersleidingsorganisatie (Eurocontrol) vindt dat landen moeten worden verplicht om analyses over risico's te delen met zijn organisatie. Inlichtingendiensten "moeten een weg vinden" om die gevoelige informatie te delen met luchtvaartmaatschappijen, stelde vicepresident Nick Careen van IATA.

'Extreem belangrijk'

De OVV kwam in haar rapport in oktober ook tot de conclusie dat het waarschuwingssysteem voor de gevaren van het vliegen over oorlogsgebied ernstig tekort schiet. Het is "extreem belangrijk" dat partijen beter informatie gaan uitwisselen, schreef de Onderzoeksraad.

Na de MH17-ramp zette de wereldluchtvaartorganisatie ICAO een website op met informatie over vliegveiligheid boven conflictgebieden. Deze site functioneert nog niet optimaal. Volgens McMillan is de website "in potentie waardevol", maar staat die nog in de kinderschoenen. En Sultana zei dat het nog geen goede richtsnoer is voor vliegmaatschappijen.

Lees meer over:

Dagelijkse nieuwsbrief

Dagelijkse nieuwsbrief
Elke ochtend rond 06.00 uur weten wat het nieuws wordt?
Tip de redactie