'Toestel vliegramp Faro kampte met technisch mankement'

Vlucht MP495 van Martinair die op 21 december 1992 neerstortte bij het Portugese Faro kampte met technische mankementen. De vervanging van het landingsgestel werd tot drie keer toe uitgesteld.

Dat meldt de voormalig technisch controleur van het toestel aan actualiteitenprogramma EenVandaag.

Volgens het programma zette de technicus, die anoniem blijft, onder druk zijn handtekening onder een formulier waarmee de noodzakelijke vervanging van het landingsgestel drie keer werd uitgesteld, waar maximaal tot twee keer uitstel mag worden verleend.

"Uiteindelijk hebben we onder druk van Martinair Operaties waar naar mijn idee ook de leiding van Martinair achter zat, toch het derde uitstel verleend. Er werd een zeer dringend, zeer dringend verzoek gedaan,”  adlus de technicus.  

Het toestel was een aantal dagen voor kerst met 340 mensen aan boord vertrokken van Schiphol naar Faro, waar het op de luchthaven neerstortte. Daarbij kwamen 56 mensen om het leven en raakten meer dan honderd mensen zwaargewond. 

'Monddood'

De luchtvaartmaatschappij, die inmiddels is opgegaan in KLM, noemde de wind de oorzaak van de crash. Verschillende deskundigen trokken die conclusie eerder al in twijfel. Volgens advocaat Jan Willem Koeleman die nabestaanden van de ramp bijstaat, zijn experts door Martinair "monddood" gemaakt. 

Koeleman ontdekte tevens dat een groot deel van het onderzoek van de toenmalige Raad voor de Luchtvaart pas in 2073 mag worden ingezien. Tot die tijd blijft de inhoud ervan geheim. Ook bij het Nationaal Archief mogen stukken over de toedracht van de ramp niet worden ingezien, omdat de documenten tot staatsgeheim zijn bestempeld.

De uitzending van EenVandaag is om 18.15 uur op NPO1.

Lees meer over:

Dagelijkse nieuwsbrief

Dagelijkse nieuwsbrief
Elke ochtend rond 06.00 uur weten wat het nieuws wordt?
Tip de redactie