'Treinmachinist Spanje remde te laat'

De bestuurder van de trein die woensdag verongelukte in Santiago de Compostela, remde te laat. Dat stelt directeur Gonzalo Ferre van de Spaanse spoorbeheerder Adif vrijdag.

"Vier kilometer voor de plek van het ongeluk wordt al aangegeven dat de machinist snelheid moet minderen'', zegt Ferre.

Hij verklaart dat alle veiligheidssystemen goed werkten en dat de bestuurder de maximumsnelheden kon controleren op een routebeschrijving.

Op het moment van de ontsporing reed de trein 190 kilometer per uur in plaats van de toegestane 80. De trein ontspoorde woensdag in Santiago de Compostela op een stuk waar maximaal 80 kilometer per uur is toegestaan.

Machinist Francisco Jose Garzón (52) weigerde vrijdag om vragen van de politie te beantwoorden. Dat meldt persbureau AFP. Zaterdag wordt Garzón voorgeleid voor de onderzoeksrechter. Mogelijk komt de rechter naar het ziekenhuis.

Geen snelheidsduivel

Collega's van Garzón hebben vrijdag tegen de Spaanse krant El Mundo gezegd dat de machinist absoluut geen snelheidsduivel was. ''Als een trein vertraging had, grapten we altijd dat hij dan wel de machinist moest zijn'', vertelt een collega die de bestuurder al 30 jaar kent tegen El Mundo.

Volgens hem is Garzón nog niet eerder betrokken geweest bij een ongeval met een trein. "Het is een voorbeeldige man," benadrukt de collega. Hij gelooft ook niet dat Garzón, die bekend stond als "heel verstandig", onvoorzichtig is geweest.

''Hij moet in shock zijn geweest toen hij zei dat de trein 190 kilometer per uur reed. Dit was niet puur een menselijke fout. Er moet meer aan de hand zijn geweest.''

 

Lees meer over:
Tip de redactie