'Nederlandse economie loopt flinke schade op door Brexit'

Nederland is een van de EU-landen die het meeste last zullen hebben van de gevolgen van de Brexit.

Ook Ierland, Malta, België, Cyprus en Luxemburg behoren tot de EU-landen die het meest worden blootgesteld aan het vertrek van het Verenigd Koninkrijk uit de Europese Unie, zo meldt kredietbeoordelaar Fitch dinsdag.

Voor de zes genoemde landen geldt dat een relatief groot deel van hun export van goederen en diensten bestemd is voor het Verenigd Koninkrijk.

Bijna 4 procent van het Nederlands bruto binnenlands product (bbp) en 300.000 banen zijn te danken aan het Verenigd Koninkrijk. Maar niet alleen een lagere Britse vraag treft exporteurs, het pond staat ook onder druk ten opzichte van de euro. Daardoor worden Nederlandse producten flink duurder voor de Britten.

Alle andere EU-lidstaten zullen in meer of mindere mate last hebben van een lagere export en grotere politieke risico’s als gevolg van de Brexit, aldus Fitch. Het heeft de kredietbeoordeling voor het Verenigd Koninkrijk maandag teruggeschroefd van AA+ naar een AA-status met negatieve vooruitzichten. 

Lagere groei

Woensdag maakte het ING Economisch Bureau bekend dat de Nederlandse economie waarschijnlijk "flinke schade" zal ondervinden van de Brexit. De bank verlaagt haar groeiraming voor 2016 daarom naar 1,8 procent. Dat was eerst 2,1 procent. De raming voor 2017 wordt bijgesteld van 1,9 naar 1,3 procent. 

"Ik wil de economische pijn in perspectief plaatsen: we verwachten geen recessie, wel minder economische en werkgelegenheidsgroei dan we eerder dachten", aldus hoofdeconoom Marieke Blom van ING Nederland.

Van alle sectoren krijgt de Nederlandse groothandel de grootste klap, verwacht ING, omdat daar de meeste export plaatsvindt. Zo gaat ruim tien procent van de wederuitvoer naar de andere kant van de Noordzee.

De industrie kan door een lagere euro/dollarkoers het afzetverlies in het Verenigd Koninkrijk gedeeltelijk goedmaken in de VS. Dit geldt veel minder voor de groothandel.

Daarbij zijn consumenten door de Brexit negatiever over de Nederlandse economie, waardoor ook de horeca en detailhandel minder hard zullen groeien.

Hoe de gevolgen precies zullen uitpakken, hangt af van de voorwaarden van een eventueel handelsakkoord. Ook een flinke waardedaling van het Britse pond kan bijdragen aan een zwakkere export. "'Vooruitkijken is erg lastig", zegt Blom. "Eén ding weten we wel: onzekerheid en economische groei gaan slecht samen."

Air France-KLM

De Brexit zal op termijn de vraag naar vliegreizen van en naar dat land drukken, zei scheidend topman Alexandre de Juniac van Air France-KLM dinsdag tegen persbureau Bloomberg.

Van een daling van de vraag bij Britse passagiers is volgens De Juniac nu nog geen sprake. Maar de politieke en economische onzekerheid en de harde val van het Britse pond kunnen op termijn niet zonder gevolgen blijven, aldus de topman, die volgende week het roer bij de Frans-Nederlandse luchtvaartgroep overdraagt aan zijn opvolger Jean-Marc Janaillac.

De Brits-Spaanse concurrent IAG, het moederbedrijf van onder meer British Airways, waarschuwde eind vorige week al voor nadelige gevolgen van de Brexit. Het bedrijf liet weten dat de eerder uitgesproken winstverwachting daardoor niet langer haalbaar lijkt. Ook prijsvechters EasyJet en Ryanair gaven aan weinig goeds te verwachten van de nasleep van het referendum.

Lees meer over:
Tip de redactie