Toyota overweegt claim tegen Brexit-campagneteam

Autofabrikant Toyota overweegt juridische stappen tegen het officiële campagneteam vóór een Brexit, vanwege oneigenlijk gebruik van zijn handelsmerk. 

Gebruik van het Toyota-logo door het ja-kamp zou "ten onrechte" de indruk geven dat het Japanse bedrijf achter een Brits vertrek uit de Europese Unie staat, meldt persbureau Reuters donderdag.

Op de officiële "stem voor vertrek"-flyers van het campagneteam staat het logo van Toyota naast dat van vijf andere grote bedrijven, waaronder autofabrikanten Nissan en Vauxhall. De begeleidende tekst luidt: "Grote werkgevers hebben allemaal verklaard in Groot-Brittannië te blijven, ongeacht de uitkomst van het referendum".

Handel

Toyota stelt dat gebruik van hun logo de consument "misleidt". In februari zei de Japanse fabrikant nog dat het voor zijn zaken en concurrentiepositie beter zou zijn als het Verenigd Koninkrijk in de EU blijft. 

Het grootste deel van de Britse auto-industrie schaart zich achter dat standpunt. Als het Verenigd Koninkrijk deel blijft uitmaken van de EU, kunnen internationale bedrijven ook in de toekomst profiteren van tariefvrije handel met de Europese markt en van vrij verkeer met het Europese vasteland. 

Het ja-campagneteam was niet bereikbaar voor commentaar.

Video: In 60 seconden: Brexit

Animatie door: In60seconds

Lees meer over:
Tip de redactie