Nieuw onderzoek naar economische impact 3FM Serious Request

De Gemeente Breda gaat in samenwerking met de NHTV het evenement 3FM Serious Request evalueren. Acht jaar geleden werd een zelfde soort evaluatie gedaan door beide partijen. Destijds kwamen er louter positieve resultaten uit het onderzoek.

'Het Glazen Huis zet Breda op de kaart' was toen de kop van het persbericht. Volgens het onderzoek gaven de bezoekers van Serious Request in 2008 zo'n 4 miljoen euro uit in de stad. Tweederde van de bezoekers kwam niet uit de stad en zij gaven gemiddeld meer uit dan de Bredanaars zelf.

Ongeveer 200.000 bezoekers bezochten acht jaar geleden het Glazen Huis. Ondanks de drukte werd er toen zeer positief gereageerd door de Bredanaars. 1000 inwoners werden om hun mening gevraagd en 94% gaf aan positief tegenover het Glazen Huis te staan. Daarnaast voelden Bredanaars zich in 2008 verbonden met het Glazen Huis en constateerde dat de sfeer op de Grote Markt ontzettend goed was. Zij dachten na de inzamelingsactie een stuk positiever over hun eigen stad.

Breda werd ook goed belicht in de media. In veel landelijke media verschenen verhalen over de stad. "Als je dat kapitaliseert naar advertentiekosten zou deze stadspromotie ruim €330.000 hebben gekost", aldus het persbericht van toen. 

Het onderzoek dat dit jaar wordt gedaan door de NHTV en de Gemeente Breda wordt medio maart 2017 gepresenteerd. Dan wordt duidelijk of het Glazen Huis ook dit jaar weer positieve effecten heeft voor Breda.

Tip de redactie