Digitale meldingen overlast BuitenBeter App meteen naar goede afdeling

Gemeente Breda gaat de BuitenBeter app koppelen met het meldsysteem dat ervoor zorgt dat meldingen van overlast automatisch naar de juiste afdeling worden doorgestuurd. Het nieuwe systeem moet in 2017 gereed zijn.

Via de BuitenBeter app kunnen inwoners van Breda sinds 2013 een melding doen bij overlastsituaties in de openbare ruimte. Dit kan gaan om defecte lantaarnpalen, vieze bushokjes, gedumpt straatvuil of enorme gaten in de weg.

Echter zijn de meldingen die worden gemaakt door de inwoners van Breda nu nog niet gekoppeld aan het meldsysteem van de gemeente.

"De meldingen die gebruikers via deze app doen worden door de gemeente Breda al wel ontvangen, maar (nu nog) via mail. Aangezien dit een van de meest gebruikte apps op dit terrein is, zal de gemeente Breda deze in 2017 geautomatiseerd gaan koppelen aan de nieuwe backoffice-applicatie voor het afhandelen van meldingen over de openbare ruimte", aldus een woordvoerder.

Meldingen die zijn gedaan in de BuitenBeter app komen dan automatisch en direct bij de specialisten terecht van o.a. de afdeling Uitvoering en aannemers die werkzaam zijn voor de gemeente.

"Ongeveer tien procent van het totaal aantal meldingen openbare ruimte komt bij de gemeente binnen via apps. Maar dat gaat dus om alle daarvoor bruikbare apps, waaronder ook o.a. Afvalservice, Verbeterjebuurt, etc.", zegt de woordvoerder. Het gebruik van het nieuwe meldingensysteem, inclusief aansluiting op de BuitenBeter app, is in voorbereiding. Zodra de aansluiting een feit is, wil de gemeente de app verder promoten.

De smartphone-applicatie werd in 2010 gelanceerd in gemeente Eindhoven.

Mail de redactie

Mail de redactie
Heeft u tips of opmerkingen over het regionale nieuws op NU.nl? Mail dan de redactie op 
Tip de redactie