'Ja-ja-sticker gewenste keuze vanuit duurzaamheid'

Breda gaat een scenario ontwikkelen voor het invoeren van een ja-ja-sticker. Dat blijkt uit antwoorden van wethouder Paul de Beer op vragen van de fractie van D66.

Uit dat scenario moet blijken wat de financiële consequenties zijn en wat de voor- en nadelen van invoering van een dergelijke sticker. Nu moeten bewoners aangeven dat ze reclamefolders of huis-aan-huisbladen niet willen, in het geval van een ja-ja-sticker geef je expliciet aan dat je ze wel wil ontvangen.

Met een dergelijke sticker heeft Breda minder kosten, daar de frequentie van papierophalen van een keer per vier weken naar een keer per zes weken kan. Daar staat tegenover dat er ook minder inkomsten zijn uit papier. De actie zou daardoor financieel niks kosten, maar ook niks opbrengen.

Duurzaam

Volgens de fractie zou het makkelijker moeten worden om duurzame keuzes te maken. "Het verminderen van de hoeveelheid papier dat vrijkomt als afval is zeker de moeite waard en past heel goed binnen de ambitie Van Afval Naar Grondstof en de gemeentelijke duurzaamheidsvisie", schrijft De Beer.

"Het principe van de ja-ja-sticker als standaard in te stellen en de actie bij de burger te leggen als zij het anders willen, is de gewenste keuze uit oogpunt van duurzaamheid", vervolgt de wethouder in zijn antwoord.

Voordat Breda daadwerkelijk zo’n ja-ja-sticker heeft, moet er nog wel wat gebeuren. Breda volgt het Amsterdamse voorstel dat momenteel wordt uitgewerkt. In het antwoord verwijst de Beer ook naar de economische belangen van verspreiders en de adverteerders. "Deze verschillende belangen moeten zorgvuldig gewogen worden."

Tip de redactie