Joop van den Ende zag niks in bedrijf Borsato

AMSTERDAM - Theatermagnaat Joop van den Ende (70) zag een paar jaar geleden niets in een overname van The Entertainment Group, waarvan zanger Marco Borsato mede-eigenaar was.

Dat onthult hij in een biografie die woensdag over hem is verschenen. Het boek is geschreven door Henk van Gelder, op initiatief van Van den Ende zelf.

Borsato hoopte een faillissement uit de weg te gaan door aan te kloppen bij Stage Entertainment, het musicalbedrijf van Van den Ende.

Maar de producent paste een tactiek toe die hij al vaker hanteerde bij de acquisitie van buitenlandse dochterondernemingen: hij keek naar het parkeerterrein om te zien wat voor directieauto's daar stonden.

Porches

''Je struikelde over de Porsches en binnen over de dames met korte rokjes'', aldus Van den Ende. ''Algauw zeiden mijn algemeen directeur en ik tegen elkaar: dat doen we niet.'' Daarna was een faillissement van The Entertainment Group onafwendbaar.

Ook werd er bij Van den Ende tevergeefs aangeklopt vanuit het West-Friese Wognum, waar de bouw van een museum voor de kunstcollectie van Dirk Scheringa was stopgezet wegens het debacle van diens DSB Bank.

Burn-out

De theaterproducent vertelt verder dat hij eind jaren '90 aan depressies leed, pillen slikte en 2,5 jaar lang in therapie is geweest bij een psychiater. Hij was bezig zijn eigen theaterbedrijf op te zetten, hij was producent van tv-programma's en hij gaf met John de Mol leiding aan Endemol.

Het gelijktijdig bestieren van al die zaken werd hem te veel. Op John de Mol na wist bijna niemand van zijn sessies.

Kort na zijn burn-out werd Endemol verkocht voor 5,5 miljard euro aan het Spaanse telecombedrijf Telefónica. Het leverde Van den Ende en De Mol elk 1,4 miljard euro op. Met het nieuw verworven fortuin kochten de twee zakenmannen gezamenlijk een privéjet voor 14 personen.

Van den Ende onthult in de biografie ook waarom Erwin van Lambaart vertrok uit de directie van Stage. Hij ergerde zich dat Van Lambaart door zijn optreden in tv-programma's een bekende Nederlander was geworden. ''Hij trad steeds vaker op de voorgrond, ten koste van het bedrijf.''

Lees meer over:
Tip de redactie