Stine Jensen - Dokter Jazz

Gefascineerd door het verhaal van haar mysterieuze en muzikale oom, begint Dolly aan een reconstructie van diens leven.

Als Dolly Laudrup op een oud krantenbericht stuit over een vechtpartij tussen een Deense vrouw en een Egyptenaar in de voortuin van de KNO-kliniek van haar oom Mads alias Doker Jazz, komt ze erachter dat hij zijn geld vooral verdiende met het herstellen van maagdenvliezen.

Stine Jensen (1972) is afgestudeerd in filosofie en literatuurwetenschap, columniste voor NRC Handelsblad en auteur van een aantal uiteenlopende publicaties.

In 2007 was Jensen, samen met Myrthe Hilkens, betrokken bij het protest van Sunny Bergman tegen de vermeende beperkte houdbaarheidsdatum van vrouwen. Hetzelfde jaar viel de gorilla Bokito in Diergaarde Blijdorp een vrouw aan.

Waarom vrouwen van apen houden, een bewerking van haar proefschrift uit 2002, maakte Jensen prompt bekend. Dokter Jazz is haar debuutroman.

Deens-oriëntaals decor

Dokter Jazz brengt een groot deel van Jensens interesses samen: grensoverschrijdende liefdes zoals ze eerder besprak in Turkse Vlinders (2005), over bedriegen (minnaressen/minnaars) en liegen (maagdenvliesherstellende operaties) schreef ze eerder in Leugenaars (2006) en haar belangstelling voor de verhouding tussen Oosterse en Westerse cultuur.

Opnieuw staat de vraag centraal in hoeverre er sprake kan zijn van schoonheid en zuiverheid op het gebied van liefde en seksualiteit.

Ditmaal met een klein autobiografisch element: Jensen, die geboren werd in Denemarken, heeft het verhaal namelijk in een Deens-oriëntaals decor gesitueerd.

Zinnen als lingerie

Hoofdpersoon is Dolly Laudrup, een 34-jarige wulpse Deense, die als freelanceredacteur voor een uitgeverij werkt. ‘Ik doe meer dan corrigeren: zoals een lingerieverkoopster borsten in de juiste bh mooier doet uitkomen, zo verzorg ik zinnen. Ik was ze, fris ze op, geef ze een kleurtje, leg ze in kant, zijde of satijn.’

Karakter wordt volgens Dolly overschat en de ontwikkeling daarvan ook. Sentiment daarentegen dikt ze altijd nog iets aan en ze is dol op het redigeren van erotisch proza. Dolly is niet getrouwd, maar ligt naar eigen zeggen goed in de markt.

‘Mannen delen vrouwen graag op in twee soorten: degenen die je bemint en degenen met wie je een relatie begint. Ik val in de eerste categorie en krijg veel aandacht.’

Zoektocht naar identiteit

‘Ik lijk op mijn oom en ik vrees mij lot. Die waarheid is even pijnlijk als mijn borsten prachtig’. Dolly lijkt op haar oom: beiden liggen beter in de markt voor avontuurtjes dan voor serieuze relaties.

Wanneer ze oude foto’s bekijkt, moet ze vaststellen dat haar oom vroeger ‘vreselijk sexy’ was. ‘Ik dacht aan mijn moeder. Ze had, tijdens de begrafenis mijn hand vastgepakt: “Mads leeft voort in jou.”

Geprikkeld door een oud krantenbericht gaat Dolly, dertien jaar na de vroegtijdige dood van haar oom, op bezoek bij familieleden, oud-collega’s en voormalige minnaressen. Ze is op zoek naar de wortels van haar identiteit en denkt die te kunnen vinden door het leven van haar oom te reconstrueren.

Reconstructie van een leven

De roman beschrijft de samenkomst van de levens van drie teleurgestelde, eenzame individuen: Dolly’s racistische oom Mads Laudrup probeert zijn schulden het hoofd te bieden door als arts in Saoedi-Arabië te werken, waar hij een geheime relatie aangaat met de Arabische prinses Louhou.

Hij wordt moslim om met haar te kunnen trouwen, maar zij kiest voor een huwelijk met haar neef. De zelfzuchtige Selma reist als touroperator de wereld rond op zoek naar plezier en seks. Het levert haar naast een geslachtsziekte tevens een moeizame verhouding met haar dochter op.

De getergde immigrant en taxichauffeur Kader B. is geobsedeerd door de vraag of zijn vrouw Zeynep een herstellende maagdenvliesoperatie heeft ondergaan in de kliniek van Laudrup.

Wat de reconstructie van Mads’ leven Dolly precies aan wijsheden of rustgevende gedachten oplevert, wordt echter niet erg duidelijk gemaakt.

Bijzondere mix

Net zoals Dolly weinig heeft met karakterontwikkeling, blijven ook Jensens personages enigszins vlak. Dolly is vooral een bronstig type met grote borsten; Mads een dronkelap, vrouwenversierder en jazzfanaat. En net als de verschillende genres die Dolly redigeert, zwalkt ook Dokter Jazz tussen reisverhaal, essay en erotisch proza.

Hoewel dat op zich een bijzondere en gedurfde mix is, verzwakt dit het fundament waarop het verhaal rust. Misschien wil Jensen net iets té veel elementen kwijt in een roman die nog geen 250 pagina’s telt.

Toch heb ik Dokter Jazz met plezier gelezen, want het is een origineel en mooi verhaal over de verschillen en overeenkomsten tussen het Westen en het Oosten, over dromen van romantiek, over hypocrisie en over de obsessie van zuiverheid – met hier en daar wat jazzy tunes.

 

Tip de redactie