Redactieblog: Waarom NU.nl helpt met factchecken op Facebook

Facebook start donderdag een proef om nepnieuws en hoaxes tegen te gaan. NU.nl en de Universiteit Leiden helpen hen daarbij. Maar waarom doen we dat eigenlijk?

De redactie van NU.nl doet er alles aan om te voorkomen dat er onwaarheden en leugens worden verspreid.

Dat is een ongelooflijke open deur, maar in tijden van nepnieuws kan het geen kwaad om dat te blijven benadrukken.

Dit doen we door berichten zorgvuldig te checken voordat ze op NU.nl verschijnen, maar daar houdt het wat ons betreft niet op.

Pilot Facebook

Facebook heeft NU.nl benaderd met het verzoek mee te werken aan een pilot om onjuiste berichten ook daar zo min mogelijk kans te geven. In de Verenigde Staten lopen deze testen inmiddels en onlangs is er ook een proef aangekondigd in Duitsland en in Frankrijk.

NU.nl vindt het belangrijk dat iedereen juiste informatie krijgt. Voor veel mensen is Facebook een belangrijke plek geworden voor nieuws, maar in de Verenigde Staten is gebleken dat nieuws dat echt leek, soms verzonnen was om zo geld te kunnen verdienen.

Volgens onderzoek van Buzzfeed werd nepnieuws over de Amerikaanse verkiezingen op een gegeven moment zelfs vaker gedeeld, geliket en besproken dan echt nieuws.

Vertrouwen

Dat schaadt niet alleen het vertrouwen in de journalistiek, maar mensen krijgen ook gewoon foute informatie. Wij zien het dan ook als een gedeelde verantwoordelijkheid van experts in de journalistiek om te zorgen dat nieuws echt blijft en nepnieuws geen kans krijgt.

Nepnieuws is tot nu vooral een Amerikaans fenomeen gebleken, het is onduidelijk hoe groot het probleem in Nederland is. Deze test kan volgens ons juist voorkomen dat het zo ver komt.

Hoe werkt het?

  • Bezoekers van Facebook kunnen berichten in twijfel trekken door in de rechterbovenhoek van een bericht op het aanwezige menu te klikken.
  • Deze berichten komen binnen in een dashboard, waar factcheckende partners kunnen kiezen om de gerapporteerde berichten wel of niet te beoordelen.
  • Een bericht wordt alleen aangemerkt als 'in twijfel getrokken' als in elk geval twee factcheckers het zo beoordelen.
  • De 'in twijfel getrokken' berichten kunnen nog steeds worden gedeeld, maar wanneer gebruikers het delen, zien ze een duidelijke waarschuwing dat het bericht in twijfel is getrokken door onafhankelijke feitencheckers.
  • Zodra een bericht is aangemerkt als 'in twijfel getrokken', is het niet meer mogelijk om het te promoten of er op een andere manier mee te adverteren.
  • Facebook betaalt ons en de Universiteit Leiden niet en bepaalt ook niet wanneer en hoe vaak we berichten checken die door bezoekers in twijfel zijn getrokken.
Lees meer over:
Tip de redactie