Gepubliceerd: 
Laatste update: 
3 april 2013 16:12
3 april 2013 16:12

NU.nl is het sterkste mediamerk

NU.nl is het sterkste mediamerk van Nederland. Dat zeggen we niet alleen zelf, maar blijkt ook uit een onderzoek van Tijdschrift voor Marketing en Interbrand.

Vorig jaar stond Nederland 1 op één en NU.nl op twee. In de jaren daarvoor flirtte NU.nl ook al met de hoogste plaatsen. Nu stijgen we volgens de onderzoekers van Multiscope ‘met kop en schouders’ boven de andere mediamerken uit.

Mediakracht

De ‘mediakracht’ wordt in dit onderzoek bepaald met tien factoren, waaronder relevantie voor de gebruikers, authenticiteit, aanwezigheid en begrijpelijkheid. Duizend mensen werden hierover bevraagd, en hen werd ook gevraagd naar hoe ze media gebruiken en hoe ze hun tijd over verschillende media verdelen.


Verderop in de lijst staan alle vooraanstaande media waarbij van de kranten het Algemeen Dagblad met plaats 13 het hoogst eindigt. De grootste stijger is Uitzending Gemist, dat nu de tweede plaats bezet.


Wat vooral opvalt is dat de bezoekers van NU.nl heel loyaal zijn. Ze raadplegen NU.nl vaak en raden anderen ook aan om het te gebruiken. Dit zien wij terug in het feit dat we nog steeds de grootste digitale nieuwsbrenger van Nederland zijn.


Maandelijks komen er zo’n zeven miljoen unieke bezoekers, die bijna een miljard keer een artikel lezen. Ook voor onszelf is dat een ongelofelijk getal waar we supertrots op zijn, en dat deels wordt veroorzaakt door de enorme stijging van het bezoek van NU.nl op mobieltjes en tablets.

Blij

We sprongen vandaag een gat in de lucht toen we hoorden van deze eerste plaats. Maar we kunnen van het onderzoek ook dingen leren. Volgens de geïnterviewden zouden we ons nog beter kunnen onderscheiden met de manier waarop we nieuws brengen.


Daar zijn we hard mee bezig. Met datajournalistiek, meer liveblogs en meer interactie met onze bezoekers bijvoorbeeld, en met innovatie om ook straks optimaal op alle schermen aanwezig te zijn. Eigenlijk zijn we nog maar net begonnen.

Door: NU.nl/Wouter Bax

Lees meer over

Eerdere berichten

Eerder

NUweekend

Deze week onder meer: De extreem vroege herfst, Junckers puzzel, Hazes' chauffeur, hoe Obama IS zou moeten aanpakken en hoe sociale media je brein beïnvloeden.

Ga naar NUweekend

NU in beeld

Bekijk bijzondere beelden van over de hele wereld.

Bekijk fotoserie (100)

Achter de lens

NUfoto ging op zoek naar het verhaal achter de foto The Script in Paradiso van fotograaf Paul Barendrecht.

Lees verder en bekijk beeld

Toen in beeld

Bijzondere nieuwsbeelden van 'vandaag' in het verleden. 

Bekijk fotoserie (100)

Volg NU.nl

Altijd en overal op de hoogte blijven van het nieuws? Volg NU.nl op sociale media of download een van onze apps.

Bekijk alle opties