ProRail kreeg recordaantal vragen en klachten binnen

Spoorbeheerder ProRail heeft vorig jaar een recordaantal vragen, verzoeken en klachten ontvangen. Het aantal mensen dat contact opnam met de spoorbeheerder steeg met een kwart ten opzichte van 2015.

Dat staat in het jongste jaarverslag dat donderdag is gepresenteerd. In totaal kwamen ruim dertienduizend berichten binnen via de telefoon, internet of per post.

Meestal ging het om mensen die zich ergerden aan het geluid, aan trillingen of aan treinen die niet of te laat reden. Ook vonden veel omwonenden dat bermen moesten worden gemaaid.

Rapportcijfer

Als rapportcijfer kreeg ProRail van het publiek een 7,7, dat is vrijwel gelijk aan een jaar eerder. Overheden en bouwondernemingen zijn wel minder tevreden. Vooral overheden zijn kritischer geworden en zouden ProRail niet direct aanraden als partner om mee samen te werken.

Topman Pier Eringa blikt tevreden terug op 2016. ''De daling van het aantal technische storingen zette vorig jaar verder door. 89,4 procent van de treinen reed op tijd. Dat is een prima prestatie.'' Toch ziet hij genoeg verbeterpunten. ''Het internationale reizigersverkeer verdient aandacht. De punctualiteit op de HSL kan beter.''

HSL

Eringa pleit ervoor dat ProRail volledig beheer krijgt over het HSL-traject. Nu ligt het uitvoerende deel nog bij Infraspeed. ''Met de HSL gaat het prut', zei topman Pier Eringa van de spoorbeheerder donderdag tijdens de presentatie van het jaarverslag 2016.

"Den Haag kan nu alvast de boetebrief voor dit jaar schrijven, want de punctualiteit gaan wij weer niet halen. En dat willen we niet meer", zei hij.

De rol van ProRail op dit traject noemt hij 'sneu'. ''Wij hebben hem niet mogen maken, maar worden er wel dagelijks mee geconfronteerd."

Stiller

Ook wil hij dat meer treinen stiller worden en dat met het ministerie van Infrastructuur nieuwe afspraken worden gemaakt over het goederenvervoer. Onvoldoende goederentreinen reden op tijd, maar voor vervoerders en verladers is het volgens Eringa belangrijker dat de wagons op tijd worden overgeslagen.

Koninklijk Nederlands Vervoer (KNV) bevestigt dat. ''Voor het spoorgoederenvervoer is het wel of niet rijden van een trein binnen een tijdslot van drie minuten niet het ultieme doel. Een reiziger kan door drie minuten vertraging een aansluiting missen, maar voor een container op weg naar bijvoorbeeld Italië maakt drie minuten niets uit.''

KNV vindt het bemoedigend dat ProRail speciale aandacht besteedt aan het goederenvervoer. ''Het goederenvervoer verdient deze centrale plek. ProRail en de havenbedrijven van Rotterdam en Amsterdam investeren gezamenlijk flink. Dat levert de Nederlandse economie geld op. Klanten willen dat ProRail met flexibiliteit ruimte vindt op het spoor voor iedere goederentrein."

Lees meer over:
Tip de redactie